سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با الزام صندوق‌ها به افشای تعداد و قیمت سهام خریداری شده در عرضه‌های اولیه؛

شفافیت بازار سرمایه ارتقا پیدا می کند

کارشناس بازار سرمایه گفت: افشای اطلاعات خرید‌های عرضه اولیه صندوق‌ها در راستای افزایش شفافیت و سلامت بازار سرمایه بوده است.

آقای کوروش آسایش گفت: در خصوص الزام صندوق‌ها به افشای تعداد و قیمت سهام خریداری شده در عرضه‌های اولیه باید به چند نکته اشاره کرد در گذشته اصلا چنین الزامی وجود نداشت در یک بره‌ای از زمان امکان خرید عرصه اولیه برای همه افراد فراهم بود بعد از آن بنا شد که صندوق‌ها این عرضه‌ها را خریداری و اکنون هم سرمایه گذاری حرفه‌ای اجازه خرید دارند.

او می گوید: به سبب رقابتی که میان صندوق‌های سرمایه گذاری برای خرید عرضه‌های اولیه و کشف قیمت آن بود برخی از افراد به این گلایه داشته که چرا اطلاعات شفاف و مشخص در اختیار همه قرار نمی‌گیرد در این جهت و در راستای افزایش شفافیت و سلامت بازار سرمایه سازمان بورس صندوق‌ها را ملزوم به افشای اطلاعات در خصوص خرید عرضه‌های اولیه کرد.

او گفت: این اقدام هم یک قدم هر چند کوچک اما در راستای افزایش شفافیت است چرا که افشای اطلاعات زمانی که عرضه‌های اولیه از سر گرفته شود اهمیت خود را بیشتر نمایان خواهند کرد. مورد دیگری که باید در این خصوص به آن اشاره کرد همین قدم‌های کوچک می‌تواند قلابی به سمت جلب اعتماد افراد در جهت حرکا به سمت بازار باشند.

طبق بند ۴ مصوبه هشتصد و بیست و سومین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۱، در ماده ۶ مکرر ۳ دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس و فرابورس که در سال ۹۵ مقرر شده بود، اصلاحاتی صورت گرفت بر اساس این اصلاحیه بورس باید تعداد و قیمت سهام تخصیص داده شده به سرمایه‌گذاران واجد شرایط را به تفکیک مشخصات هر سرمایه‌گذار واجد شرایطی که در عرضه اولیه شرکت کرده است، در روز عرضه اولیه افشا کند.

همچنین  بورس می‌تواند با توجه به حجم و ارزش کل عرضه اولیه یک یا ترکیبی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، در سهام و مختلط را به‌عنوان سرمایه‌گذار واجد شرایط تعیین کند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
هیچ جای اقتصاد ایران شفافیت وجود نداره و نخواهد داشت
پول پالایش و دارایکم را پس بدهید