سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مستند در پس جنگ مجاهدت مردم افغانستان در برابر تجاوز شوروی را به تصویر کشیده است+ فیلم

مستند در پس جنگ سال های جهاد مردم افغانستان علیه شوروی و تلاش آنها برای آزادسازی کشورشان از دست اشغالگران را به تصویر می کشد.

محمد حسین محمودیان کارگردان در پس جنگ گفت: این فیلم نگاه اجمالی به تاریخ معاصر افغانستان دارد؛ سال‌هایی که کمونیست‌ها کودتا کردند تا بعد که مردم افغانستان در مقابل کمونیست‌ها در درجه اول و بعد وقتی که حکومت شوروی وقت کشورشان را اشغال کرد در برابر این کشور ایستادگی کردند و حماسه‌ای را رقم زدند که خودشان به آن سال‌های جهاد می‌گویند.

وی افزود: سال‌های جهاد تقریباً از حدود زمستان ۱۳۶۷ و فاصله کوتاهی از انقلاب اسلامی ایران شروع می‌شود و تا انتهای سال ۱۳۷۰ که رژیم کمونیستی سقوط می‌کند ادامه دارد. البته اوج آن تا سال ۱۳۶۸ است که شوروی خاک افغانستان را ترک می‌کند و مردم افغانستان شوروی را مجبور به این کار می‌کنند اما حکومت دست نشانده در افغانستان تا سه سال بعد از ترک آن‌ها دوام می‌آورد و بعد سقوط می‌کند.

محمودیان گفت: این فیلم مروری بر این سال‌ها دارد و از اینجا منشأ گرفته تا بدانیم که چرا عده زیادی از مردم افغانستان مهاجر شده‌اند. یکی از کشورهایی که بیشترین مهاجر را پذیرفته ایران باشد.

وی افزود: به نظر می‌آمد که پاسخ این سؤال برای هر ایرانی که می پرسد چرا تعدد انواع مهاجران را می‌بیند و این که چرا افغان‌ها کشور خود را ترک کرده و چرا برنمی گردند لازم بود و در این فیلم به پاسخ این سوال ها می رسد.

این مستند متشکل از ۱۴۰ مصاحبه،تحقیق و پژوهش تشکیل شده که تهیه آن ۱۰ سال به طول انجامیده است.

گزارش از خدیجه پرورش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.