سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی کتاب؛

مرزهای هنر در کتاب فواصل سینما

کتاب «فواصل سینما» نوشته ژاک رانسیر درباره هنر سینما است که در سه بخش «بعد از ادبیات»، «مرز‌های هنر» و «سیاست در فیلم» تنظیم شده است.

«فواصل سینما» نوشته ژاک رانسیر و به ترجمه ی اسدالله غلامعلی، از مجموعه «نقد‌های نابهنگام» نشر ورا به سرپرستی محمد میلانی است ، این کتاب که نظرات ژاک رانسیر، فیلسوف و منتقد فرانسوی را درباره هنر سینما منعکس کرده است، در سه بخش «بعد از ادبیات»، «مرز‌های هنر» و «سیاست در فیلم» تنظیم شده است.

شیفتگی رانسیر به سینمابه گونه‌ای است که ریزترین جنبه‌های فیلم، از نظرش پنهان نمی‌ماند. از هیچکاک، ورتوف، نیکلاس ری و ژان لوک گدار به عنوان یکی از رادیکال‌ترین و پیشروترین سینماگران جهان تا وینسنت مینلی که آثار کلاسیک متفاوت و به نامی در کارنامه هنری خود دارد. از روبر برسون -که سینما را سینماتوگراف نامید و اقتباس‌های سینمایی‌اش از ادبیات، نه تنها معنای سینما را خدشه دارد نکرد، بلکه ماهیت آن را بیشتر نشان داد- تا میزوگوچی، روسلینی، بلاتار، پدرو کاستا و....

رانسیر در این کتاب، در کنار بازگویی خاطرات و رویارویی‌اش با سینما به نکته جالبی اشاره می‌کند. او معتقد است که مواجه‌اش با سینما به عنوان یک منتقد و پژوهشگر نیست؛ بلکه سینما برای او نشان از فواصل بین سینما- هنر-، سینما- سیاست و سینما- نظریه دارد.

فصل نخست این کتاب شامل دو مقاله «سرگیجه سینمایی؛ هیچکاک تا ورتوف و پس از آن» و همچنین «موشت و پارادوکس‌های زبان تصویر» است. فصل دوم نیز شامل دو مقاله «هنر برای هنر؛ فنون شاعری مینلی و پیکر فیلسوف» و «فیلم‌های فلسفی روسلینی» است. فصل آخر نیز به جایگاه سیاست و رویکرد سیاسی در فیلم می‌پردازد و شامل مقاله «مکالمه پای آتش؛ اشتراب و دیگران» و مقاله «سیاست پدرو کاستا» است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.