سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانک ها با فراخوان اعطای وام مسکن همکاری می‌کنند؟

در حالی که دولت برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن دست به دامن بانک ها شده است اما به نظر می رسد که مقاومت بانک ها در این بخش همچنان ادامه داشته باشد.

بسیاری از متقاضیان مسکن برای رهایی از بار گرانی به طرح نهضت ملی مسکن روی آورده اند و با واریز آورده‌های خود امیدوارند که  در آینده نزدیک  واحد‌های مسکونی را تحویل بگیرند، اما در حال حاضر عقب ماندگی در اجرای این طرح شاهد هستیم.

دولت برای تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها دست به دامن   بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات  شده این درحالی است که در دوران  وزارت رستم قاسمی، بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مقاومت می‌کردند و همین امر باعث تاخیر در روند و اجرای این پروژه‌ها شده است.

برای ساخت نهضت ملی مسکن ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است

 اخیرا  مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از اعلام فراخوان به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن خبر داده  و اعلام کرده است: عقب‌ماندگی‌های زیادی در سال‌های قبل بوده که سریع باید جبران کنیم، براین اساس سالانه ساخت یک میلیون مسکن در قانون مجلس  آمده است که باید اجرایی شود.

بذرپاش  گفت: مدل جدید در حوزه طرح نهضت ملی مسکن، واگذاری زمین و احداث واحد‌های یک طبقه است که به الگوی ایرانی اسلامی نزدیک‌تر است بنابراین واگذاری زمین و احداث واحد‌های یک طبقه را در همه‌ی شهر‌ها آغاز کردیم.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به الصاق وام بانکی به زمین گفت: در فاز اول در شهر‌های کمتر از ۵۰ هزار نفر انجام شده و در روز‌های آینده واگذاری زمین آغاز می‌شود که زمین‌ها آماده و تحویل آغاز می‌شود.  در برخی از شهر‌ها هنوز درصددیم که زمین را فراهم کنیم و طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید، همه دستگاه‌ها موظفند زمین در اختیار بگذارند و هر جا که راه وشهرسازی مناسب دانست برای اجرای طرح با سرعت انجام می‌شود.

بذرباش با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن چند مدل را دنبال می‌کنیم، گفت: در یک روش با واگذاری زمین رایگان و تسهیلات بانکی و آورده متقاضی خانه ساخته می‌شود.   طرح نهضت ملی نیز در شهر‌های جدید صورت می‌گیرد که حدود ۳۰۰ هزار نفر از هموطنان ثبت‌نام کرده‌اند.

او گفت: از روز شنبه به همه بانک‌های کشور فراخوان دادیم و هر کدام از بانک‌های کشور متعهدند که تعداد قابل توجهی از تعهدات را بر عهده بگیرند و آورده‌ای که بر عهده بانک‌ها بوده، سریعتر تامین کنند و وارد اجرا شویم.

پیش از این وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که ساخت ۴میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ۲هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد که برای تامین این منابع هم سعی داریم از اقدامات ترکیبی استفاده کنیم.

 به نظر می‌رسد هنوز بعد از گذشت حدود یک سال ونیم، خبری از پرداخت این تسهیلات به سازندگان و یا متقاضیان برای پرداخت نهضت ملی مسکن نیست. طبق قانون جهش تولید باید بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که تاکنون ۵ درصد هم از این تسهیلات پرداخت نشده و طبق معمول تنها بانک مسکن در این بخش همکاری لازم را انجام داده است.

 بانک ها در پرداخت تسهیلات کمک نمی کنند

در همین زمینه فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تاکنون بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن به ویژه به سازندگان همکاری لازم را نداشته اند، باید تدابیر لازم در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن توسط مسئولان دولتی صورت گیرد تا شاهد تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها باشیم.

بعد از گذشت یک سال تسهیلاتی به سازندگان پرداخت نشده است

از سوی دیگر وحدتی یکی از سازندگان طرح نهضت ملی مسکن  به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است که  از زمان کلید زدن طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی برای ساخت و اجرای این پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده ایم، اما هنوز بعد از گذشت بیش از یک سال تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی که برای کلان شهر تهران بوده پرداخت نشده است.

روش‌های قدیمی برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن ادامه دارد

در همین رابطه محمد مرتضوی رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: در حال حاضر قیمت مسکن نسبت به سال های قبل ۱۰ برابر شده و طبیعی است که در شیوه‌های پرداختی باید تغییراتی رخ دهد. تامین مالی زنجیره‌ای و فروش مصالح ساختمانی در سیستم‌های بانکی تعریف شده تا سازندگانی که اقدام به تولید مسکن می‌کنند بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و قدم به قدم نیاز‌های خود را با این منابع و فرآیندها تعریف کنند.

او بیان کرد:در حال حاضر چنین شیوه‌هایی در حوزه شبکه بانکی کشور وجود ندارد و همان روش‌های قدیمی برقرار است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه  در شروع کار ساخت و ساز بسیاری از سازندگان هزینه‌های سنگینی را باید متحمل شوند افزود: یکی از این هزینه‌ها مربوط به عوارض شهرداری‌ها است که در اکثر شهر‌های کشور چندین برابر شده و از سوی دیگر پرداخت‌های تامین اجتماعی هم یکی دیگر از این هزینه‌ها است.

 مرتضوی گفت: این هزینه‌ها برخلاف شعار‌های دولت در حوزه تولید مسکن است که در حال حاضر شاهد آن هستیم که عملا نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی  در بخش‌های مختلف همراه نیستند و دستگاه‌های اجرایی  در این حوزه با یکدیگر هماهنگی‌های لازم را انجام نمی‌دهند.

تامین مالی مناسب برای پرداخت تسهیلات مسکن 

مخبر معاون اول رئیس جمهور  در خصوص پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن اعلام کرده است اینکه مسکن ساخته شود یا بسازیم با یکدیگر تفاوت دارد؛ دولت باید بخشی را بسازد و بخشی دیگر نیز باید ساخته شود، ما می‌توانیم به مردم زمین دهیم تا خودشان مسکن بسازند، زیرا در قشری از مردم این ظرفیت وجود دارد.

عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: تامین مالی مناسب برای همه روش‌های ساخت مسکن در بانک مرکزی تدوین شده و امیدواریم آثار آن سریع‌تر مشخص شود.

حال با توجه به آنکه بسیاری از کارشناسان اعلام می‌کنند دولت بدون همکاری بانک ها قادر به ساخت چنین حجم از واحد مسکونی نیست باید منتظر ماند و دید چه تدابیری برای اجرای این طرح در دستور کار قرار می گیرد و  آیا دولت می‌تواند  با برنامه ریزی و دادن فراخوان به بانک ها، این تسهیلات را در بخش مسکن زنده کند؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.