سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلات قابلیت تبدیل شدن به قطب کشاورزی و دامی خراسان رضوی را دارد

فرماندار شهرستان کلات گفت: سرزمین تاریخی کلات و طبیعت حاصلخیز این شهرستان قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی در استان خراسان رضوی را دارد.

علی صلاحی گفت: شهرستان کلات از همه شرایط لازم نظیر منابع آبی فراوان، پنج رودخانه پرآب دائمی، سه چشمه‌سار پرآب، سه دستگاه سد ذخیره آب، ۵۶۰ چشمه دائمی، ۱۶رشته قنات و خاک حاصلخیز برخوردار است.

وی بیان کرد: کشاورزی ضامن امنیت غذایی هر کشوری و بر عهده دولت‌ها است و شهرستان کلات با توجه به ظرفیت‌های بالا می‌تواند به عنوان قطب امنیت غذایی در استان خراسان رضوی مطرح شود.

صلاحی با اشاره به نشست استاندار خراسان رضوی در خصوص تصویب کلیات طرح تحول اقتصادی کشاورزی در کلات به عنوان گامی بزرگ در تحقق اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: با توجه به اینکه کشاورزی محور توسعه و اقتصاد کلات است، این حوزه در سال‌های اخیر دستخوش بحران‌هایی شده که علاوه بر نگرانی‌های کشاورزان، تأثیر جدی بر فضای اقتصادی و سایر بخش‌ها داشته است.

فرماندار کلات اضافه کرد: ۲۵۰ هزار هکتار اراضی دیم مرغوب و حاصلخیز، هزارو ۵۰۰ هکتار اراضی کشت برنج، حدود هفت هزار هکتار اراضی کشت آبی، ۴۰۴ هزار رأس دام سبک و سنگین، شیلات و آبزی‌پروری ماهیان، گیاهان دارویی، پرورش زنبورعسل، حدود ۸۰۰ هکتار باغات گردو، هفت هزار هکتار جنگل پسته وحشی و ۲ هزارو ۴۰۴ خانوار عشایر از جمله منابع مهم و ظرفیت‌های ویژه کلات در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به علل و موانع پیشرفت کلات گفت: نرخ رشد جمعیت منفی و نرخ بیکاری تقریبا یک و نیم برابر استان، باغات سنتی و اراضی کشاورزی رها شده و در حال تخریب، جاده نامناسب و بن‌بست، خرده مالکی، ضعف زیرساخت‌ها خدمات رسانی از موانع پیشرفت شهرستان کلات به شمار می‌رود.

صلاحی راه برون‌رفت شهرستان کلات از مشکلات را راه‌اندازی قرارگاه جهادی مردمی، جهش تولید و تحول اقتصادی کشاورزی به‌منظور حفظ و حمایت از واحد‌های تولیدی موجود، احیاء واحد‌های تولیدی راکد، اصلاح و افزایش بهره‌وری، توسعه واحد‌ها و تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی روستایی دانست.

شهرستان مرزی کلات با وسعت سه هزارو ۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهرستان با داشتن ۱۴۳کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶دهستان و دارای ۳۶ هزارو ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰درصد جمعیت روستایی و ۳۰درصدی شهری را از آن خود کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.