سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان:

در پژوهش های اجتماعی باید از نگاه کُلی نگر و تکراری پرهیز شود

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: کارایی و مساله محور بودن پژوهش ها باید بطور همزمان مورد توجه محقق و بهره بردار قرار گیرد.

مسعود مهدویان‌فر، گفت: به دلیل ماهیت حوزه اجتماعی برای شناسایی و رفع آسیب‌ها نباید تنها به پژوهش‌های کمی و آمار و ارقام آن‌ها اکتفا کرد.

مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مساله پژوهش باید به درستی انتخاب شود و مبتنی بر واقعیت‌های جامعه باشد.

مهدویان‌فر با بیان اینکه در پژوهش‌های اجتماعی باید از نگاه کُلی نگر و تکراری پرهیز شود، افزود: آنچه اهمیت دارد این است که نتایج این پژوهش‌ها بر اساس نیاز‌های روز جامعه، جدید و راهگشا باشد.

او ادامه داد: شناخت مساله در پژوهش‌های اجتماعی به راه حل‌های عالمانه و راهکار‌های موثر منجر خواهد شد.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، عملیاتی شدن پژوهش‌های حوزه اجتماعی را ضروری دانست و افزود: راهکار تحقق این چشم انداز این است که پژوهش‌های اجتماعی از ابتدا در ارتباط با جامعه شکل بگیرد و بهره برداران پژوهش نیز که ممکن است از سازمان‌های مختلف باشند در جریان کار قرار بگیرند و نظر آن‌ها لحاظ شود.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان ادامه داد: کارایی و مساله محور بودن پژوهش‌ها باید بطور همزمان مورد توجه محقق و بهره بردار قرار گیرد.

مهدویان‌فر اظهار داشت: وضعیت فعالیت‌های پژوهشی استان و کشور نسبت به گذشته ارتقا یافته و در حال بهبود است، همچنین نظارت‌ها در این رابطه گسترده‌تر شده و نهاد‌ها اقبال بیشتری به پژوهش‌های اجتماعی دارند.

او با بیان اینکه در استانداری اصفهان رویکرد "پژوهش محوربودن" نهاد‌های اجرایی با جدیت دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: از نتایج پژوهش‌های اجتماعی در برنامه ریزی‌ها و تصمیم‌های استانداری استفاده می‌شود.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با استناد به آمار مرکز ملی رصد اجتماعی وزارت کشور، مسائل مرتبط با خودکشی، نزاع، قتل، مواد مخدر، تصادفات، مشروبات الکلی، همسر آزاری، تجاوز به عنف، کودک آزاری، فرار دختران از خانه، ازدواج، طلاق، سرقت و جرائم رایانه‌ای را از جمله آسیب‌های اجتماعی استان برشمرد.

مهدویان‌فر بدون اشاره به جزییات این آمار، افزود: اطلاعات لازم در این زمینه با هدف شناخت، ایده پردازی و رفع آسیب‌ها قابل ارائه به محققان و فعالان اجتماعی است و از این موضوع استقبال می‌شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورای فرهنگ عمومی کشور برای گسترش هرچه بیشتر فرهنگ پژوهش در جامعه، گوشزد اهمیت این امر و بزرگداشت پژوهشگران برجسته، ۲۵ آذر را به "روز پژوهش" نامگذاری کرد.


منبع:ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.