سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاکستان طرح عفو برای اتباع خارجی را به اجرا دراورد

دولت پاکستان برای مهاجرینی که اعتبار ویزای آنان پایان یافته است، ۱۶ روز مهلت داده است تا خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت داخله پاکستان خبرنامه‌ای را منتشر کرده است که براساس آن شهروندان خارجی مقیم در این کشور مکلفند به تمدید ویزه و اخذ مجوز خروج از این کشور اقدام کنند.

در خبرنامه هفت‌ماده‌ای این وزارت گفته شده است پس از پایان اعتبار ویزای اقامت در پاکستان، خارجیان برای دریافت مجوز خروج از این کشور با پرداخت جریمه مواجه می‌شوند.

منابع خبری می گویند در صورت تمدید نشدن ویزا با سه سال حبس مواجه و نام‌شان در فهرست سیاه ورود به این کشور درج خواهد شد.

این در حالی است که پولیس پاکستان بیش از هزار تن از شهروندان افغانستان را در شهر کراچی بازداشت کرده است.

هفته گذشته نیز سفارت افغانستان در اسلام‌آباد اعلام کرد در نتیجه تلاش‌های کنسولگری آنان بیش از ۳۰۰ تن از مهاجران از زندان‌های پاکستان آزاد شده‌اند. با این حال، مهاجران درمانده و بی‌سرپناه چشم به حمایت دولت پاکستان و نمایند‌‌گی‌های سازمان ملل دوخته‌اند تا اقدامی برای درماندگی و بی‌سرنوشتی‌ آنان کنند. 

دولت پاکستان در جریان شش ماه گذشته برای دومین بار به اتباع خارجی به‌ویژه شهروندان افغانستان که بیش از مدت تعیین‌شده در ویزا در این کشور اقامت دارند، هشدار داده است تا این کشور را ترک کنند.

وزارت داخله این کشور در هشدار نخست تذکر داده بود که اتباع خارجی که تا پیش از پایان سال روان میلادی این کشور را ترک کنند، از جریمه نقدی معاف اند.

در خبرنامه دوم وزارت داخلی پاکستان آمده است در صورتی که این طیف از مهاجران همچنان در این کشور اقامت برگزینند، جریمه نقدی و زندانی خواهند شد. طبق این اعلامیه، دولت پاکستان حق دارد این‌دست مهاجران را تا مدت متوسط که بالغ بر سه سال است، زندانی کند.

وزارت داخله پاکستان در سایت رسمی‌اش طرحی را همگانی کرده که بر‌بنیاد آن، شهروندان کشورهای دیگر که مدت یک سال را در این کشور سپری کرده باشند و پس از ختم مدت ویزه، پاکستان را ترک کنند، تا تاریخ ۳۱ دسامبر برایشان مجوز خروج بدون جریمه داده می‌شود.

وزارت داخله پاکستان در خبرنامه خود این طرح را «طرح عفو برای اتباع خارجی» نام گذاشته و گفته است به شهروندان خارجی مجوز خروج بدون جریمه داده می‌شود و به افرادی که بیش از یک سال اقامت بدون ویزا در این کشور داشته‌اند، مجوز خروج با پرداخت جریمه صادر می‌شود.

این وزارت تأکید کرده است که تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ هیچ برخورد قانونی با اتباع خارجی که از این طرح عفو استفاده کنند، صورت نخواهد گرفت. در بخشی از این طرح آمده است: «براساس قانون ۱۹۴۶، می‌توان اتباع خارجی‌ای که بیش از حد اقامت در پاکستان مانده‌اند را به سه سال زندان محکوم کرد.» وزارت داخله پاکستان همچنان گفته است: «پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲، اقداماتی علیه اتباع خارجی که بیش از یک سال اقامت دارند آغاز خواهد شد. علاوه بر این، آن‌ها برای ورود بیشتر به پاکستان در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت.»

این‌در حالی است که همین اکنون حدود بیش از چهار میلیون شهروند افغانستان در پاکستان زند‌گی می‌کنند. این افراد به مقاصد مختلف کشور را ترک کرده‌اند. تداوی، تجارت، طی مراحل اسناد در سفارت‌خانه‌ها و ترس از طالبان از دلایل عمده ورود این شهروندان افغانستان به پاکستان است. هرچند دولت پاکستان بارها اعلام کرده که از مهاجران افغان در این کشور به نحو خوب میزبانی می‌کند و زمینه صدور ویزا و تمدید آن را برای آنان فراهم خواهد ساخت، اما بروکراسی سبب می‌شود که هر شهروند افغانستان ماه‌ها منتظر بماند تا ویزایش تمدید شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.