سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیگیری ثبت جهانی مجموعه ساسانی قصرشیرین

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان قصرشیرین گفت : به دنبال ثبت جهانی مجموعه منحصر به فرد ساسانی هستیم.

بابایی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان قصرشیرین با بیان اینکه این مجموعه که غنی از آثار تاریخی دوره ساسانی است گفت : در شهرستان قصرشیرین ۴ اثر شاخص دارد که شامل عمارت خسرو آتشکده چهارقاپی عمارت بان قلعه و کانال آبرسانی است.

وی ادامه داد: این آثار در سال ۱۳۱۰ با عنوان مجموعه تاریخی ساسانی به شماره ۳۲ ثبت ملی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان قصرشیرین گفت: باستان شناسان پس از کاوش‌ها در این منطقه بر این اعتقادند که این مجموعه باغ شاه بوده است؛ شهری که بنا‌های متعددی از جمله بنای حکومتی، بنای مذهبی، بنای نظامی شکارگاه و باغ‌های گسترده را در دل خود جای داده است.

بابایی با بیان اینکه عمارت خسرو یکی از بی نظیر‌ترین قصر‌های تاریخی در ایران است گفت: عمارت خسرو دومین اثر در کشور است که سکو سازی شده این اقدام با هدف نشان دادن عظمت و جلوه گاه کاخ در دورنمای شهر به ارتفاع ۶ متر ساخته شده است.

وی افزود: برای ثبت جهانی شدن این بنا‌ها لازم است که عرصه حریم آن‌ها آزاد سازی شود به همین منظور تاکنون حدود ۱۴ هکتار در محدوده عمارت خسرو، ۱۵ تا ۲۰ هکتار در محدوده اتشکده چهار قاپی و ۲۵ تا ۳۰ پلاک تجاری مسکونی در این دو محدوده خریداری شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان قصرشیرین گفت: با توجه به سهمیه محدود کشور ایران در یونسکو برای ثبت جهانی آثار در نظر داریم محور ساسانی از کنگاور تا قصرشیرین را به ثبت برسانیم تا بتوانیم آثار تاریخی بیشتری را به جهانیان معرفی کنیم .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.