سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت بهداشت در حوزه جمعیت بهترین عملکرد را در بین دستگاه ها دارد

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: وزارت بهداشت دارای بهترین عملکرد در بین دستگاه‌ها بوده است.

فاطمه محمد بیگی در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و فرهنگی درخصوص عملکرد دستگاه‌های مرتبط در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در صحن علنی مجلس گفت: این قانون و سایر قوانین از این دست در طول ۴۴ سال انقلاب تماماً نمونه حقوقی، علمی و عملی دفاع از حقوق زنان و کودکان بوده و ما شاهدیم در مدت یک سال گذشته ۱۲۱ هزار مادر خودروی فرزندآوری دریافت کرده اند و ۲۴۰ هزار خانواده وام فرزندآوری گرفته اند، همچنین ۱۸۰۰ خانواده نیز خانه و زمین سه فرزندی را دریافت کرده اند.

محمدبیگی با اشاره به افتتاح سامانه باروری سالم برای اولین بار در کشور برای ارائه بهتر و ارزانتر خدمات مادران باردار به صورت الکترونیکی توسط وزیر بهداشت، بیان کرد: لازم است مجلس از طریق کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه، بودجه‌های ویژه‌ای با سرفصل‌های جداگانه در برنامه هفتم توسعه و بودجه‌های سنواتی پایدار کند. دولت نیز در این زمینه عملیات بودجه ریزی خود را انجام دهد که تاکنون ریالی از بودجه این قانون اختصاص پیدا نکرده است.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با ۷۳ ماده و حدود ۲۰۰ حکم تماماً در جهت حمایت از حقوق زنان، مادران و کودکان و همچنین تکریم حقوق والدین در جهت رفع دغدغه‌های پدری، مادری و معیشتی خانواده‌ها در این کشور است که علاقمند هستند حداقل بیش از سه و چهار فرزند را داشته باشند.

او ادامه داد: سامانه ماده ۵۴ که درخصوص باروری است افتتاح شد، اما لازم است وزارت بهداشت بعد از رونمایی سامانه برای کامل شدن پوشش این سامانه در سراسر کشور تلاش کند تا امکان دسترسی‌های نظارتی بر این سامانه نیز فراهم شود. دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور نیز در راستای فرهنگ سازی عمومی حمایت از خانواده و جوان ماندن چهره جمعیتی در شبکه‌های مختلف رسانه ملی از جمله با ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها از منظر حمایت از ارتقای خانواده، تلاش‌های بیشتری داشته باشند.

محمدبیگی عنوان کرد: در اجرای ماده ۵۰ در زمینه افزایش زایمان طبیعی، متاسفانه علیرغم تلاش حوزه سلامت، شاهد معطل ماندن این ماده هستیم و آمار زایمان طبیعی به جای افزایش، کاهش یافته است، وزارت بهداشت هر چه سریعتر آیین نامه این ماده را ابلاغ کند. لازم است مجلس از طریق کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه، بودجه‌های ویژه‌ای با سرفصل‌های جداگانه در برنامه هفتم توسعه و بودجه‌های سنواتی پایدار کند. دولت نیز در این زمینه عملیات بودجه ریزی خود را انجام دهد. تاکنون ریالی از بودجه این قانون اختصاص پیدا نکرده است.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس یازدهم گفت: یک سال از ۷ سال پنجره جمعیتی از دسترس ما خارج شد، موضوع جمعیت، موضوع کلیدی کشور است و در احکام برنامه هفتم به عنوان موضوع کلیدی باید طرح شود. از وزرای مسئول این قانون به ویژه وزیر بهداشت تشکر می‌کنم که شخصاً با اعتقاد راسخ پای این قانون ایستاده است. وزیر کشور نیز در راستای این قانون ایستادگی کرده است.

محمدبیگی افزود: وزارت بهداشت با تصویب ۷ مقرره از ۸ مقرره و اجرای ۳۸ حکم و اجرای ۱۶ حکم جدید دیگر دارای بهترین عملکرد بوده است. وزارت کشور تلاش کرده قرارگاه‌های مردمی را فعال و از جریان‌های مردمی فعال در حوزه جمعیت حمایت کند. قرارگاه‌های استانی به خوبی تجمیع شده اند که امیدواریم عملکرد آن‌ها مثبت باشد.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس تصریح کرد: از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان درخواست داریم تغییر سرفصل دروس در رشته‌های مختلف علوم پزشکی، دانشگاه و آموزش و پرورش براساس قانون جوانی جمعیت و سیاست‌های فرزندآوری و زندگی ایرانی، اسلامی را در دستور کار قر ار دهند.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  در ادامه گفت: از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خاطر عملکرد مثبتی که در زمینه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت داشته است، از طرف کمیسیون بهداشت تشکر می‌کنم و تقاضا دارم که سازمان امور استخدامی نیز با پاسخگویی به نمایندگان در اجرای این قانون همکاری لازم را داشته باشد؛ چرا که اجرای این قانون علاوه بر این که مصوبه مجلس است، خواست مقام معظم رهبری است.

برچسب ها: وزارت بهداشت ، جمعیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.