به آگاهی میرساند، درگاه واحد خدمات هوشمند وزارت امور خارجه در قالب سامانه جامع مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک)، جهت بهره مندی هم وطنان مقیم خارج از کشور در کلیه سفارت خانهها و سرکنسولگریها از سال ۱۳۹۸ در حال اجرا و بهره برداری است؛ به نحوی که کلیه خدمات اصلی کنسولی دستگاه دیپلماسی در بستر این سامانه ارائه میشود.
با توجه به نوع خدمات عمومی وزارت امور خارجه که صرفا به ایرانیان مقیم خارج از کشور اختصاص دارد، و به دلیل محدودیتها و عدم فراهم بودن زیرساختهای لازم جهت اتصال به درگاه "پنجره ملی خدمات دولت هوشمند" از خارج کشور برای این دسته از هموطنان و عدم مالکیت شماره تلفن همراه اپراتورهای داخل کشور (به نام متقاضی ایرانی مقیم خارج از کشور)، جلسات متعددی با مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این راستا برگزار شد. بر اساس موارد صدر الاشاره و همچنین سازوکار فعلی ورود به سامانه میخک وزارت امور خارجه با نام کاربری مبتنی بر پست الکترونیکی، مقرر گردید در گام نخستِ اجرای این پروژه، وزارت امور خارجه از اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مستثنی گردد.
در خصوص اتصال به درگاه ملی مجوزها، با استناد به جلسه فنی مورخ ۱۲ / ۰۹ / ۱۴۰۱ در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص تعریف و قرارگیری مجوز روادید حق کار و سرمایه گذاری در درگاه ملی مجوزها (در قالب پیش مجوز)، با توجه به موضوعات مطرح شده در این جلسه و همچنین با تاکید به این نکته که متولی صدور مجوزهای حق کار و سرمایه گذاری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان سرمایه گذاری میباشند و فرآیندهای مختص به خود را دارند، به این ترتیب صدور روادید صرفا نتیجه مجوزهای صادره از این دو نهاد میباشد؛ لذا قرار دادن این خدمات در درگاه ملی مجوزهای کشور زیر مجموعه وزارت امور خارجه، باعث تحمیل فرآیند و کار اضافی به متقاضی خواهد شد. بنابراین با تأیید نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی، جهت تسهیل در کار ارباب رجوع، میبایست نسبت به حذف این دو مجوز از درگاه ملی مجوزهای کشور اقدام گردد.