سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش مسمومیت با گازمونوکسید کربن در خراسان رضوی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آذرماه امسال متاسفانه ۶۲ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گزارش شده است.

علی یزدانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با شروع فصل سرد و نیز کاهش دما در استان، آمار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نیز افزایش یافته است و این افزایش را فقط می‌توان با رعایت نکات ایمنی که از بروز مسمومیت جلوگیری می‌کند کاهش داد.

او با بیان اینکه مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بی بو است و عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوخت ناقص نفت و گاز است، اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود افزود: بر اثر تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسید یا جذب آن از راه پوست، این ماده وارد خون می‌شود و به جای اکسیژن وارد ارگان‌های حیاتی بدن، چون قلب و مغز و شش‌ها می‌شود و به این ترتیب باعث مرگ افراد می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می‌دهد.

یزدانی بیان کرد: علایم مسمومیت با مونوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقادیر پایین تری از ‏منوکسیدکربن بروز می‌کند. تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن به ویژه در کودکان، می‌تواند با بروز ‏اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.

او تصریح کرد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز مو نوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال وی به هوای آزاد است و در ‏صورت قطع تنفس بیمار، باید احیای قلبی ریوی را آغاز نمود و ‏با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت. ‏

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با وجود توصیه‌ها و هشدارها، اما باز هم همه ساله با شروع فصل سرد، شاهد حوادث ناگوار در این زمینه هستیم تاکید کرد: برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باید به نکات پیشگیرانه توجه کرد و در صورت بروز مسمومیت پس از انجام اقدامات اولیه، با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.