سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسانه‌های فارسی زبان دروغ آزاد هستند

بصیری گفت: ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی و ... یک پیام را برای مخاطبان تولید می‌کنند. آن‌ها چیزی به اسم «دروغ‌نگو» ندارند و دروغ آزاد هستند.

مسعود بصیری، کارشناس رسانه با حضور در برنامه «موکب جوانان» رادیو جوان درباره اثرگذاری رسانه‌ها بر روی آراء، افکار و اندیشه‌ها گفتگو کرد.

او با اشاره به جمله برنارد شاو درباره مهمترین ابزار اثرگذاری در اندیشه دیگران سخن گفت و ادامه داد: رسانه به طور عام می‌تواند مهمترین اثرگذاری را در اندیشه دیگران بگذارد. به قول آقای برنارد شاو، دانسته‌های غلط بیشتر از ندانسته‌ها خطرناک هستند. باید دانست که اگرچه رسانه‌ها به افراد اطلاعات می‌دهند، اما اطلاعاتشان صحیح نیست.

بصیری در پاسخ به صحبت مجری برنامه مبنی‌بر اینکه رسانه‌ها تعمدانه اطلاعات غلط را منتشر می‌کنند، توضیح داد: رسانه‌های سلطه‌جو باید اطلاعات غلط منتشر کنند. چون ماهیت آن‌ها اشتباه شکل گرفته است. یک اصل در رسانه وجود دارد و آن این است که در جهان هیچ رسانه‌ای مستقل نیست. 

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه رسانه‌های دشمن قدرتمند هستند، افزود: به هرحال صداوسیما، رسانه‌های مکتوب و دیجیتال در کشور هم یک حجمی برای مبارزه دارند. همین ایران اینترنشنال سالی ۲۵۰ میلیون دلار هزینه می‌کند. علاوه‌بر این رسانه بی‌بی‌سی فارسی، منوتو، صدای آمریکا، دویچه‌وله آلمان و ... یک پیام را برای مخاطبان مختلف تولید می‌کنند. آن‌ها چیزی به اسم «دروغ‌نگو» ندارند و دروغ آزاد هستند. 

وی با ارائه راهکاری گفت: اگر جوان به اطلاعات دقیق نیاز دارد، باید خواسته جوان را درباره حقیقت افزایش داد. امروز ۲۰ میلیون نفر در کشور روزی حداقل دو ساعت گیم بازی می‌کنند و نیازی به کسب حقیقت در خود نمی‌بینند. چه کسی با آن‌ها اینکار را کرده؟ ما کردیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.