مصطفوی استاد حوزه و دانشگاه در نشست بصیرتی و سواد رسانه «تبیین مسائل اخیر در فضای مجازی و آثار آن در جامعه» در حوزه مقاومت بسیج بنت الهدی گفت: در روزگار کرونا و تعطیلی مدارس که کار تحصیل را از پشت نیکمتهای مدارس به اپلیکیشنها و آموزشهای از را دور تبدیل کرد عملا دسترسی کودک و نوجوانان به انواع اپلیکیشن و شبکههای اجتماعی بیش از پیش شد و همین مسئله کافی بود تا مدیریت خانوادهها ناخواسته در این حوزه و نحوهی ورود کودکان و نوجوانان به دنیای بی حد و مرز و غیر قابل کنترل، کمتر شود.
او افزود: فضای مجازی دارای پیامدهای مثبت و منفی فراوان است که با برنامه ریزی مناسب میتوان از دستاوردهای مثبت آن بهره برد و از ابعاد منفی در امان ماند.
مصطفوی با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: دشمن از فضای مجازی برای ضربه به اسلام، ایران و اذهان جوانان استفاده کرد و در این فضا با آشوب و فتنه عدهای از شهروندان، مردم بیدفاع و نیروهای خدوم کشور به شهادت رسیدند.
او با اشاره به نقشه های شوم دشمنان علیه جوانان اظهار داشت: هوشیاری، مراقبت و بصیرتافزایی در سطوح مختلف جامعه،باید ارتقا یابد و تقویت شود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: سواد رسانهای نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزشها در جهان تلقی میشود سواد رسانهای به فرد این توانایی را میدهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکههای رسانهای را داشته باشد بنابر این بهتر این فضا مدیریت می شود.
او با اشاره به اینکه امروزه با گسترش هزاران شبکه رسانه ای در جهان افزود: حضور در فضای مجازی و استفاده از ابزارها و امکانات متنوع آن برای خانواده و فرزندان امری اجتنابناپذیر است، چه خوب است قبل از آنکه فرزندان را تنها و بدون آمادگی در این فضا رها کنیم، فرصتها و تهدیدات فضای مجازی را بشناسیم.
مصطفوی بیان کرد: فضای مجازی در جامعه امروزی جانشین کتابها شده است و با ورود به قرن جدید و آمدن گوشیهای تلفن و سایر لوازم دیجیتال، خانواده ها و به خصوص جوانان را از سمت کتاب و مطالعه دور کرده است بنابراین فرهنگ کتابخوانی باید در جامعه ترویج داده شود.
او گفت: اینترنت دنیایی بزرگتر از دنیای حقیقی است که دسترسی به اطلاعات آن بسیار راحتتر از فضای حقیقی است و این فضا محدودیتی برای دسترسی کودکان قائل نشده است. این امر عدم پذیرش مسئولیت در فضای مجازی و حقیقی را برای کودکان به همراه میآورد و در نتیجه کودک در ارتباطات خود با دیگران دچار مشکل میشود.
تربیت اسلامی، آشنایی جوانان با زندگی ائمه اطهار، مسئولیت پذیری، سبک زندگی ایرانی اسلامی، مدیریت حضور فرزندان در فضای مجازی، فعالیت در فضای مجازی با مطالعه، آشنایی جوانان با فرهنگ اسلامی ایرانی و آگاهی سواد رسانه در بین خانوادهها و فرزندان از جمله موضوعاتی بود که استاد مصطفوی به ان پرداخت.