در گذشته وقتی برای مردم پرسشی مطرح میشد، پاسخ را نزد افراد آگاه و همهچیزدان جستجو میکردند یا این که به مطالعه کتابی در آن باره روی میآوردند؛ اما امروزه تکنولوژی پیشرفتهای عظیمی به وجود آورده و به کلی سیستم پرسش و پاسخ را دگرگون کرده است.
در دنیای کنونی و عصری که در آن زندگی میکنیم، بشر با به وجود آوردن اینترنت و فضای وب، کمک زیادی به توسعه فردی و جمعی کرده و پاسخ هر سوالی را که کاربران جستجو کنند در کمترین زمان ممکن و بدون اندکی تعلل یا اشتباه در اختیار آنها قرار میدهد.
خودتان را در نظر بگیرید. وقتی برایتان سوالی پیش میآید اولین کاری که میکنید متصل شدن به شبکه اینترنت جهانی از طریق گوشی هوشمند یا لپ تاپ است و گام بعدی جستجوی آن عبارت یا سوال در گوگل. گوگل آنجایی است که پاسخ تمام سوالات ساده و دشوار شما را میداند و بیمنت در اختیارتان میگذارد.
به تازگی شرکت گوگل تصمیم گرفته بنا بر رسم هر ساله، گزارش خود درباره پرجستجوترین کلمات سال ۲۰۲۲ را منتشر کند. فهرستهایی که در ادامه میآید، نشان میدهد که کدام کلمات و عبارات در سال جاری از سوی کاربران بیشتر سرچ شدهاند. به نظر میرسد در صدر این فهرست، بازی آنلاین Wordle قرار دارد.
گوگل این فهرست را به کمک ابزارهای قدرتمندی نظیر گوگل ترندز (Google Trends) تحلیل میکند و سپس انتشار میدهد. با نیمنگاهی به این لیست متوجه خواهیم شد که کدام کلمات در سال ۲۰۲۲ برای مردم اهمیت بیشتری داشتهاند. جامعه آماری این تحلیل تمام کاربران جهانی است که از گوگل استفاده میکنند.
بنا بر آنچه سرویس مذکور نشان داده، کلمه Wordle که اشاره به بازی جدول آنلاین دارد، در صدر این فهرست قرار گرفته و این تعداد جستجو دقیقا از زمانی رخ داده که نیویورک تایمز اقدام به خریداری آن در بهمن ۱۴۰۰ کرده است. علاوه بر این، پس از بازی آنلاین مذکور، پرجستجوترین عبارت سال، متعلق به «هند مقابل انگلیس» بوده است که اشاره به جام جهانی کریکت دارد.
بر اساس اطلاعات و آمارهای منتشر شده گوگل ترندز، «اوکراین» سومین کلمه پرجستجوی سال بوده و علت آن شروع جنگ روسیه و اوکراین است. البته گوگل تصمیم گرفته دستهبندیهای خود را نیز مشخص کند تا تعداد کلمات پرجستجو در هر دستهبندی نیز معین شود. از جمله این دستهبندیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اخبار (News)
افراد شاخص (People)
بازیگران (Actors)
ورزشکاران (Athletes)
مسابقات ورزشی (Matches)
فیلمها (Movies)
افراد فوت شده (Passings)
دستورهای غذا (Recipes)
آهنگها (Songs)
مجموعههای تلویزیونی (TV Shows)
علاوه بر همه اینها خروجی این سرویس در دستهبندیهای دو سرویس گوگل لنز و گوگل مپس به اشتراک گذاشته شده و نتایج قابل توجهی را نمایش داده است. شرکت گوگل بر اساس تجمع دادههای معتبر، نتایج پرجستجوترینهای برخی کشورهای دنیا را منتشر کرده که شوربختانه ایران در این فهرست حضور ندارد.
منبع : طلا