سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بن سلمان: بر لزوم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای تاکید می‌کنیم

سران کشور‌های عربی خلیج فارس و چین در نشستی، در خصوص مسائلی از قبیل برنامه هسته‌ای ایران، یمن و تامین انرژی جهان صحبت کردند.

در ادامه سفر سه روزه رئیس جمهور چین به عربستان، مقامات دو کشور امروز (جمعه) بر سر تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و مسائل حوزه انرژی توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، در نشست چین و کشور‌های عربی برای همکاری و توسعه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت: «بر لزوم پایبندی ایران بر تعهدات بین‌المللی در پرونده هسته‌ای و پایبندی به اصل همجواری تاکید می‌کنیم».

وی همچنین با اشاره به مسئله یمن ادعا کرد: «موضع خود را در قبال بحران یمن و نیاز به یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به آن تایید می‌کنیم».

در بیانیه مشترک روز جمعه دو طرف (عربستان و چین) اعلام کردند که «در مورد راه‌های تقویت و توسعه روابط مشارکت راهبردی جامع بین عربستان و چین دیدگاه‌های خود را مبادله کردند».

این بیانیه بر اصول حاکمیت و "عدم مداخله" تاکید کرد و در عین حال بر اهمیت راه حل مسالمت آمیز برای درگیری اوکراین تاکید کرد.

آنها با ادعای نگرانی‌های امنیتی خلیج فارس در مورد ایران، یکی دیگر از تامین‌کنندگان نفت چین که پکن روابط خوبی با آن دارد، بر لزوم «تقویت همکاری مشترک برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران» و احترام تهران به « اصول حسن همجواری» تاکید کردند.

بحران انرژی کنونی در جهان نیز یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این نشست بود. محمد بن سلمان در این خصوص تاکید کرد کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس منبع قابل اعتمادی برای تامین اعتماد مورد نیاز جهان هستند. این کشور‌ها خواهان همکاری‌های متنوع و افزایش تعامل با چین هستند. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در مقابل تاکید کرد پکن به کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس اعتماد داشته و قاطعانه از چندجانبه‌گرایی حمایت می‌کند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز چهارشنبه در سفری سه روزه به منظور افزایش همکاری با کشور‌های حوزه خلیج فارس، وارد خاک عربستان شد. رسانه دولتی عربستان می‌گوید قرار است در این سفر قرارداد‌های دوجانبه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا شود.

تا کنون، تقویت ارتباطات بین دو طرف در جریان گفتگو‌ها مورد تاکید قرار گرفته و دو کشور بر بهبود تجارت دوجانبه غیرنفتی تمرکز کرده‌اند. همچنین همکاری در زمینه تولید خودرو، نمک‌زدایی آب، تولید و معدن نیز در دیدارها به بحث گذاشته شده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
U-238
۰۲:۵۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
با یمن نجنگ کسی با تو کاری نداره.جمال خاشقجی رو هم بی خیال.
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
یک تیم تروریستی از گروه جیش الظلم مورد حمایت عربستان سعودی و متحدانش که قصد انجام اقدامات ضد امنیتی و عملیات تروریستی در مشهد مقدس از جمله حمله به استانداری و ترور امام جمعه معزز مشهد را داشت شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند.
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
همین مونده این جنایتکار بیاد ایرانو رو نصحیت کنه
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
چین پشت ایران رو خالی کرد ... چین همسو با عربستان از ایران خواسته در امور داخلی کشورها دخالت نکنه و با آژانس همکاری کنه
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
اِ...تخم کفتر خورده زبون واکرده
U-238
۱۶:۲۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
یابو منشار العلفی کسی که تحریم شد به هیچ چیز جز تحریم پایبندنخواهد بود.