سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تامین زمین برای ساخت مسکن ملی در اکثر شهرهای خراسان رضوی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون توانستیم برای ۶۰ شهر از ۹۵ شهر استان برای ساخت مسکن ملی، زمین تأمین کنیم.

محمدعلی منصوری معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به تشریح آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی پرداخت و گفت: تاکنون در کل شهر‌های خراسان رضوی توانستیم برای ۶۰ شهر از ۹۵ شهر زمین تأمین کنیم.

وی افزود: اگر هنوز برای بسیاری از شهر‌ها زمین تأمین نشده، چون تعداد افراد ثبت‌نام کننده و مؤثرشان کم است، اما با این وجود باز هم متعهد هستیم زمین مورد نیاز تمامی شهر‌های استان را تأمین کنیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه عملیات ساخت و ساز بیش از ۴۱ هزار واحد در بیش از ۳۰ شهر استان شروع شده است، ادامه داد: این تعداد واحد طبق الگو‌های گروه ساخت توسط خود متقاضیان در حال اجراست. واحد‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر به صورت انبوه‌سازی و از طریق انتخاب پیمانکار با همکاری ستاد اجرایی فرامین حضرت امام و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجرا است.

بهره‌برداری از ۸۰۰ واحد در ۳ شهر استان

منصوری با اعلام اینکه تاکنون حدود ۸۰۰ واحد در شهر‌های گناباد، فریمان و فیض‌آباد به مرحله بهره‌برداری رسیده است، بر تأثیر گرانی مصالح به خصوص آهن بر قیمت تمام شده واحد‌های نهضت ملی مسکن اشاره و بیان کرد: بدون شک این گرانی‌ها در آورده متقاضی و سهم تسهیلات بانکی تغییراتی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون از طریق شورای پول و اعتبار رایزنی‌های لازم توسط وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است تا بتواند سهم تسهیلات را افزایش دهد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: باوجود اینکه بخش زیادی از پروژه نهضت ملی مسکن به صورت گروه ساخت و یا انبوه‌سازی از اوایل و اواسط امسال شروع شده، اما تلاش می‌شود هزار واحد دیگر را تا دهه فجر یا پایان امسال آماده و تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه در ۸۵ شهر از ۹۵ شهر استان اراضی را به صورت گروه ساخت و یا با مشارکت خود مردم واگذار می‌کنیم، تاکید کرد: اینکه واحد‌ها کی به بهره‌برداری خواهند رسید بر نحوه عملکرد خود متقاضیان بستگی دارد.ما زمین را به همراه تسهیلات و سایر مشوق‌های لازم مانند تخفیفات نظام مهندسی و شهرداری به متقاضیان اعطاء می‌کنیم، اما زمان ساخت به خودشان بستگی دارد.

وی در خصوص مشکلات پیش روی طرح نهضت ملی مسکن افزود: اگرچه پیش روی این طرح مشکلاتی وجود دارد، اما با مدیریتی که در سطح استانی و دستگاه‌های متولی مانند بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در حال انجام است سعی می‌کنیم این مشکلات کمترین اثرگذاری را در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن داشته باشد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه از ثبت نام ۳۸۵ هزار نفر از کل شهر‌های خراسان رضوی در طرح نهضت ملی مسکن و انصراف حدود ۳۰ هزار نفر خبر داد و گفت: علت عمده انصراف‌ها از طرح نهضت ملی مسکن، اشتباه در انتخاب شهر موردتقاضا، ویرایش و تغییر محل اجرای پروژه یا شهر، نداشتن تمکن مالی در بازپرداخت تسهیلات بانکی، عدم احراز شرایط در زمان ثبت‌نام و نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه بوده است.

منصوری در خصوص انتقادات کارشناسان حوزه آب و خاک از جانمایی پروژه نهضت ملی مسکن کاشمر و تأثیر فاضلاب این واحد‌ها بر منابع آبی بیان کرد: این دغدغه‌های کارشناسان و مسئولان به ما هم رسیده، اما سعی می‌کنیم با تدابیر فنی مانند اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب کمترین آسیب به سفره‌های آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها وارد شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.