سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

گرانی‌هایی که به تخلف کشیده می‌شود/ تدبیری برای تعرفه آموزشگاه‌های رانندگی در وزارت صمت نیست؟

تعرفه آموزشگاه‌های رانندگی ثبات ندارد و نبود نظارت وزارت صمت علاوه بر نارضایتی شهروندان صدای پلیس را هم درآورده است.

اینکه می‌گویند برای رانندگی چه آقا و چه خانم نیاز به گواهینامه است؛ قانونی مهم و طبیعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما در این میان افراد علاقمند به آموزش‌های رانندگی وقتی به آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند؛ از رفتن خودشان هم به این مراکز پشیمان می‌شوند! چرا؟ دلیل آن فقط هزینه این کلاس های رانندگی است که متاسفانه طی بازدید‌های میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان برخی از آن‌ها هر ۲ ماه یکبار تعرفه خود را افزایش می‌دهند؛ افزایش که چه عرض کنم! تعرفه‌ها نجومی است و بیشتر شبیه مسابقه رقابتی شده است.

از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد جامعه گرفتن گواهی‌نامه رانندگی را مسیری برای ایجاد اشتغال می‌دانند و متاسفانه این روز‌ها بحث افزایش ۸۲ درصدی طی کردن مراحل دریافت گواهی‌نامه در پایه‌های مختلف بحثی است که متقاضیان را گلایه‌مند و حاشیه‌هایی نیز ایجاد کرده است.

به طوری که یکی از شهروندان می گوید؛ میترسم این ماه ثبت نام نکنم و ماه بعد آنقدر افزایش پیدا کند که اصلا هزینه اش را نداشته باشم و مجبور شوم قید رانندگی را بزنم؛ به دلیل گله بیش از حد شهروندان این موضوع را با سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا در میان گذاشتیم، ان اظهار کرد که  پلیس راهور در نرخ گذاری کلاس‌های رانندگی نقش جدی ندارد.  طی جلساتی که با نمایندگان کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور داشتیم تاکید کردیم که هزینه‌ها برای مردم کاهش پیدا کند چراکه هزینه‌های کلاس‌های رانندگی غیرمتعارف درحال افزایش است.

وی افزود: پلیس راهور به موازات اقدامی که آموزشگاه‌ها درخصوص کاهش هزینه‌ها انجام می‌دهند، درحال ایجاد شرایطی است که هنرجو مراجعه‌اش در سامانه راهور باشد و خدمات را از سامانه دریافت کند و این باعث کاهش هزینه‌ها برای هنرجو می‌شود؛ دریافت هزینه بالا به بهانه‌های مختلف توسط آموزشگاه‌ها کاملا غیرقانونی و غیراخلاقی است. همچنین بخشی از هزینه آموزشگاه‌ها توسط صنف آموزشگاه‌های رانندگی در وزارت صمت تایید شده، اما باید در خصوص وضعیت آموزش یک بازنگری انجام دهیم، چراکه ما به وضعیت آموزش و رانندگانی که جدید گواهی‌نامه دریافت می‌کنند، معترض هستیم.

‌از طرفی باید به یک بعد دیگر قضیه هم نگاه کنیم، همین موضوع باعث می شود که بسیاری از جوانان به چنین آموزشگاه‌هایی مراجعه نکنند و بدون گواهینامه رانندگی کنند. در این خصوص سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که این افزایش تعرفه ها قطعا در مراجعه نکردن مردم به آموزشگاه ها تاثیر می گذارد، برابر آیین‌نامه اجرایی آموزشگاه‌ها تعیین هزینه‌های آموزش با اداره بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و پلیس اصلا دخالتی ندارد.

وی یادآور شد: به طور متوسط در هرسال ۲ درصد از تصادفات ما توسط رانندگانی صورت می‌گیرد که فاقد گواهینامه هستند و از این ۲ درصد که عدد آن حدود ۱۲ هزار نفر است ۷۰ درصدشان موتور سوار و ۳۰ درصد رانندگان خودرو هستند که باید برای این آمار فکری کرد.

۱۲ هزار نفر! تعداد کمی نیست! نمی‌توان گفت تنها دلیل این تصادفات به دلیل افزایش قیمت آموزشگاه‌های رانندگی است، اما قطعا یکی از دلایلش است که باید توسط سازمان صمت هر استان مورد پیگیری قرار گیرد؛ مگر می‌شود آموزشگاه‌ها بدون هیچ پیگرد قانونی و جریمه‌ای تعرفه گذاری کنند و هیج نهاد مسئولی هم نظارت نکند؟  

البته بحث هزینه ها فقط مطرح نیست؛ متاسفانه برخی آموزشگاه‌های رانندگی به بهانه اینکه هنرجویانشان خوب رانندگی یاد نگرفته‌اند هنرجویان را مجبور به گذراندن کلاس‌های اضافی می‌کنند و از این طریق پول خوبی هم به دست می‌آورند. یکی از هنرجویان معترض به آموزشگاه رانندگی گفت: من ۱۰ جلسه کلاس رانندگی را گذرانده‌ام و هم اکنون مربی ۵ جلسه به کلاسهای من اضافه کرده واقعاً نمی‌دانم چرا باید پول اضافه بدهم؟

درباره این مسئله هم پلیس راهور معتقد است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی آموزشگاه‌های رانندگی، مجوز این آموزشگاه‌ها باطل می‌شود. ملاک ارزشیابی آموزشگاه‌های رانندگی از سوی پلیس راهور نظارت اثر بخشی و نظارت فرایندی بر آموزشگاه‌های رانندگی در زمینه تعداد کلاس، زمان و نحوه ارائه مطالب، عملکرد مربی و تدریس آن است. در صورتی که آموزشگاه رانندگی کلاس اضافی برای هنرجویان برگزار کند و هنرجویان شاکی باشند مجوز آموزشگاه باطل می‌شود.

آنطور که مشخص است، پلیس راهور هم با این تعرفه‌های سنگین بسیار مخالف است اما باید وزارت صمت هم سکوت نکند و وارد میدان شود تا این دغدغه مردم رفع شود؛ نه اینکه هر ماه یا 2 ماه یکبار شاهد تعرفه های عجیب و سنگین باشیم.

نوشین نثاری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
بخدا من هر جلسه ۱۲۰ت بهم میگیرن این انصاف هست
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
کجا نظارت هست که اینجا نیست بعضی از تولیدی ها مکرر و به دلخواه خود قیمت تعیین می کنند
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
باید با آموزشگاه های رانندگی برخورد جدی شود.چرا هیچ قانونی وجود ندارد که با اینها برخورد شود.
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
چرا با آموزشگاه های رانندگی برخورد جدی نمیشود .چرا هرکی هرکاری دلش میخواد میکنه.
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
شایدبعضی خوب آموزش نمیدن که مجبور بشی پول کلاس اضافه هم بدی
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
۳تومن از بنده گرفتن ۳تومن با بی درآمدی
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
تنها راه برگزاری آزمون مستقیم و ادواری توسط راهنمایی و رانندگی.مثل سابق هست.
عباس
۰۹:۵۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
اصلا خوب یاد نمی دن فقط پول می گیرن بعدش باید خودت یک مدت تمرین کنی تازه بشی راننده.
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
به آموزشگاه های پایه یک استان کرمان سر بزنید اصلا ثبت نام نمی کنند دریک آموزشگاه ثبت نام کردم قراراست ۸ ماه دیگر کلاس برگزار کند مگر گواهینامه هایی که قبلا صادرمی شد چه مشکلی داشت که این آموزشگاهها تأسیس شدند قبلا هم آموزش رانندگی وجود داشت هرکس می خواست ثبت نام می کرد وهرکس نمی خواست استفاده نمی کرد مهم توانمندی فرد درآزمون رانندگی بود با این آموزشگاه ها عمر وپول مردم را هدر می دهید به شیوه قبل برگردید بهتراست