احمد صفری گفت: با توجه به ضرورت نیاز به استفاده از روشهای نو در صنعت روسازی و لزوم بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی آسفالت راههای شریانی کشور، این موضوع در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان قرار گرفت.
او یکی از مؤثرترین شیوههای بهبود خواص عملکردی آسفالتی را استفاده از فناوری قیر اصلاح شده با افزودنی پلیمری در تولید آسفالت دانست و گفت: این روش برای اولین بار به طور گسترده در روکش آسفالت کنارگذر نایین در محور شریانی کاشان- اردکان در استان اصفهان در دست اجراست.
مجری پروژههای روکش آسفالت راههای شریانی استان اصفهان خاطر نشان کرد: از مهمترین خواص ایجاد شده در روسازی توسط قیرهای پلیمری میتوان به خاصیت چسبندگی بیشتر، بهبود عملکرد در هر دو محدوده دمای بالا و پایین، مقاومت بهتر در مقابل تغییر شکلهای دمای بالا، کاهش حساسیت دمایی، بهبود در استحکام کششی و افزایش مدول سختی اشاره کرد.
او خاطرنشان کرد: این عملیات از ابتدای پل شهر بافران آغاز شد و تا پل شهر نایین به طول پنج کیلومتر ادامه خواهد یافت.
صفری بیان کرد: این عملیات شامل تراش آسفالت، لکه گیری و اجرای روکش آسفالت اصلاح شده با قیر پلیمری با SBS است و از خواص این نوع مواد افزودنی در آسفالت میتوان به بهبود چسبندگی بین قیر و مصالح سنگدانهای، افزایش انعطاف پذیری سطح آسفالت در دماهای پائین، افزایش مقاومت سطح آسفالت در مقابل حرکت و تغییر شکل در دماهای بالا، بهبود در استحکام کششی و افزایش مدول سختی در دماهای بالا اشاره کرد.
او از دیگر مزایای استفاده از قیرهای اصلاح شده پلیمری و لاستیکی را در بهسازی راه ها، افزایش عمر آسفالت با حداقل هزینه معمول عنوان کرد و گفت: تامین آسایش برای رانندگان و صرفه جویی در مصرف قیر و مصالح سنگی با توجه به کاهش ضخامت لایههای روسازی و کاهش مصرف انرژی و آلودگیهای زیست محیطی از دیگر مزایای این روش است.
در حال حاضر ۴۸۰ کیلومتر آزادراه، بیش از ۲ هزار کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۲۴۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۸۵ کیلومتر راه فرعی و حدود پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان وجود دارد.
استان اصفهان با داشتن ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه ناظر به موقعیت ویژه جغرافیاییاش، بعنوان چهارراه ترانزیتی کشور، رُتبه نخست حمل بار و رتُبه سوم حمل مسافر را در ایران داراست.