سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ویترین متنوع یار دوازدهم تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲

یک منتقد گفت: امسال شاهد تنوع بیشتری در گزارشگری بازی‌ها و اجرای ویژه برنامه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از رسانه ملی بودیم.

آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد درباره عملکرد رسانه ملی در پوشش بازی‌های جان جهانی گفت: امسال تلویزیون سعی کرد تا با برنامه‌های مختلف و اعزام خبرنگار، به طور همه جانبه مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را پوشش دهد. نکته مثبت در این برنامه‌ها آن بود که وجه تخصصی داشتند و با طرح مباحث فنی، به نگاه علمی و آکادمیک نزدیک شوند و چندان اسیر حواشی نشوند. به ویژه اینکه در این دوره از جام جهانی، جریانات و رسانه‌های ضدایرانی در پی ایجاد جنگ روانی و حاشیه سازی برای تیم ملی ایران بودند. اما برنامه اصلی رسانه ملی که به پخش زنده مسابقات اختصاص داشت، با قرار داشتن بر مدار فوتبال و با نادیده گرفتن این مسائل، تلاش غریبه‌ها برای تخریب امنت ذهنی و روانی مخاطب و بازیکنان تیم ملی را کاهش دهد.

 

انحصار گزارشگری گذشت

وی افزود: امسال شاهد تنوع بیشتری هم در گزارشگری بازی‌ها بودیم و جوانانی که استعدادهایشان توسط صداوسیما کشف شده و پرورش یافته، در این مسابقات به بلوغ و پختگی رسیدند. این اتفاق، حاصل شکستن انحصار گزارشگری است. امسال تلویزیون پخش بازی‌ها در قالب ۴k که با کیفیتی مطلوب و برتر را هم در دستور کار قرار داد که اتفاق جدیدی است. همچنین برقراری ارتباط با شخصیت‌های مطرح فوتبالی جهان از طریق اسکایپ، به بار علمی و تخصصی برنامه افزود.

فهیم عنوان کرد: هر چند که جای کارشناسان و چهره‌های جوان و پیشکسوت ورزش ایرانی در برنامه جام ۲۰۲۲ خالی است. به نظر می‌رسد که ویترین این برنامه نیازمند تنوع و غنی سازی است و اینکه در فواصل بین بازی‌ها و بین دو نیمه فقط محمدرضا احمدی و میثاقی به نمایش در می‌آید، رفته رفته موجب تکرار و خسته کننده شدن آن‌ها شده است. نکته دیگر شباهت نام دو برنامه اصلی پخش رقابت‌های این تورنمنت است؛ برنامه شبکه سه «جام ۲۰۲۲» نام دارد و برنامه شبکه ورزش هم «جام ۲۲» که این شباهت نام‌ها نشان دهنده عدم اهتمام برای نامگذاری اسامی متفاوت و خلاقانه روی برنامه هاست.

این منتقد در خصوص اینکه این برنامه ها  چقدر در جذب مخاطب موفق عمل کردند توضیح داد: دو برنامه «جام ۲۰۲۲» و «جام ۲۲» که به پوشش مسابقات و مباحث کارشناسی اختصاص داشتند، به طور طبیعی در جذب مخاطب موفق‌تر بودند. اینکه سعی شد تا برای برنامه اصلی پوشش جام جهانی شبکه سه، یک جایگزین تدارک دیده شود، کار درستی است. این رقابت، باعث جذابیت بیشتر ویترین این برنامه‌ها شد. اما سایر برنامه‌ها در دیگر شبکه‌ها از این منظر که به این مناسبت پاسخگو هستند و مماس با فضای جام جهانی پخش شدند، قابل قبول است، اما حداقل من استقبال و جذابیت در آن‌ها ندیدم.

فهیم درباره تنوع برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف بیان کرد: تلاش برای تنوع بخشی در شبکه‌ها مشهود بود، اما، چون تمرکز اصلی بر برنامه‌های اصلی پوشش مسابقات یعنی برنامه‌های شبکه سه و شبکه ورزش است، این تنوع نزد مخاطب نمود چندانی ندارد. باید تدبیری برای این منظور اندیشیده می‌شد. مثلا می‌شد در بخش سریال‌ها هم به موضوع فوتبال و جام جهانی توجه می‌شد. یعنی سریال‌هایی مرتبط با فوتبال یا برخوردار از داستانی که در آن کاراکتر‌ها درگیر جام جهانی می‌شوند تولد و پخش می‌شد و یا برای بازپخش، سریال‌های قبلی که موضوعی فوتبالی داشتند انتخاب می‌شدند.

برچسب ها: جام جهانی ، رسانه ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.