سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه کسانی حقوق افراد در عدالت اقتصادی را مشخص می کنند؟

رئیس‌ خزانه داری کشور گفت: هر زمان که افراد جامعه به حقوق خود از ثروت و دارایی جامعه دست پیدا کنند، عدالت رقم خورده است.

در حاشیه مراسم روز حسابدار آقای رحمت الله اکرمی خزانه دار کل کشور ضمن تبریک این روز نکاتی را بیان کرد.

آقای رحمت الله اکرمی گفت: موضوع اول که باید به آن اشاره کرد اقتصاد عدالت محور است، ما با این عنوان به دنبال چه هستیم. مورد بعد ارتباط حرفه حسابداری و حسابرسی در بخش های دولتی و خصوصی با اقتصاد عدالت محور است که باید برسی شود، این ارتباط چگونه است و سومین موضوع این که وضعیت کنونی ما چگونه است و باید برای بهبود آن چه باید کنیم؟

او می گوید: اگر در کوتاه ترین جمله عدالت اقتصادی‌ تعریف شود، این است که عدالت اقتصادی به معنای مراعات عادلانه حقوق انسان ها است هر زمان که افراد جامعه به حقوق خود از ثروت و دارایی جامعه دست پیدا کند عدالت رقم خورده است اما این حقوق را چه کسانی تعیین می کنند؟ یکی از مهم ترین حرفه ها که می تواند این ماموریت را انجام دهد حرفه حسابداری و حسابرسی است .

اکرمی گفت: محاسبه حقوق دقیق ذی نفعان یکی از کارکردهای این حرفه است که می تواند زمینه های لازم برای رسیدن به عدالت اقتصادی را فراهم سازد. البته که کارکرد آن در بخش خصوصی و دولتی متفاوت است.

اکرمی گفت: اگر در یک بنگاه ذی نفع هستیم، نگاه ها برای سود دقیق تر به سمت آمار ها و گزارش های مالی است که حسابداران آن را مشخص می کنند. اگر ترازنامه دولت مشخص شود معلوم می شود چی تحویل گرفته و چی تحول می دهند حرفه حسابداری می تواند این نقش مهم را ایفا کند.

او گفت: بسیاری از موارد در بخش عمومی روشن نیست، یک اصول مهم این است که این حرفه بتواند به درستی کار خود را انجام دهد تا ذی نفعان بتوانند به آن اعتماد کنند اگر حرفه حسابداری و حسابرسی به درستی کار کند می تواند اطلاعات سودمندی را به نظام دهد. اگر گزارش های مالی در بخش عمومی به درستی و با صحت کامل باشد نشان می دهد که خدمات ارائه شده آیا به درستی در اختیار ذی نفعان قرار گرفته یا خیر؟

او می گوید: وزارت اقتصاد و خزانه داری کشور به عنوان متولی این بخش یک سری اقدامات داشته است یکی از مهم ترین کار ها گام برداشتن به سمت حسابداری تحولی، ارتقای پاسخگویی، افزایش شفافیت مالی و مدیریت نقدینگی (که اگر این مورد رعایت شود در شاخص های اقتصای دیگر بسیار اثر گذار خواهد بود کل بودجه امسال هزار و ۳۹۴ هزار میلیارد بودجه بوده است) است مورد آخر مدیریت اموال دولتی است آیا از این دارایی های دولت به درستی استفاده می شود یا نه که در خزانه داری بر روی آن کار خواهیم کرد.

رئیس خزانه داری کشور گفت: در اقتصاد عدالت محور جایگاه ما کجاست این را باید گفت علیرغم تمام کارهای انجام شده باید اقدامات بسیاری دیگر انجام شود تحقق حداکثر اهداف با همکاری بین بخش دولتی و خصوصی رقم خواهد خورد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.