سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

۲ درصد تولید علم در جهان متعلق به ایران است

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:کشور ما یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما ۲ درصد تولید علم در جهان متعلق به ایران است.

پیمان صالحی امروز در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه و پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان گفت: در ایران ۱۶۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی، علوم پزشکی و آزاد داریم و سالانه ۱۵ هزار دانشجوی دکتری در کشور فارغ التحصیل می‌شوند،اما میزان استفاده از فارغ التحصیلان پسادکتری در حد صفر است.

او اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰، ۲۸۳ هزار دانشجوی مقطع دکتری داشت و ۶۵ هزارو ۶۸۰ نفر از بهترین فارغ التحصیلان دکتری جهان را جذب کرد و در حال حاضر بیشترین بار پژوهش در اروپا و آمریکا بر عهده دانشجویان مقطع پسادکتری است و به ازای هر چهار دانشجوی دکتری یک دانشجوی پسادکتری در آمریکا تحصیل می‌کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌ها از جمله هند و چین برای نگه داشت نخبگان پسادکتری خود، آن‌ها را در سیستم صنعت و جامعه جذب می‌کنند، افزود: باید بتوانیم در کشور از ظرفیت نخبگان و دانشجویان پسادکتری در حوزه‌های مختلف صنعت و جامعه استفاده کنیم.

صالحی گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از دانشجویان پسادکتری حمایت می‌کند و باید نگاه ویژه به موضوع پسادکتری داشته باشیم.

او اظهار کرد: از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۴۰۰ تعداد مجلات وزارت علوم، تخقیقات و فناوری در نمایه معتبر اسفوکوس ۱۰۹ مورد بود، اما در یک سال گذشته ۲۱ مجله به نمایه اسفوکوس اضافه شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر بتوانیم مجلات کشور به ویژه مجلات حوزه علوم انسانی را وارد نمایه‌های بین المللی کنیم هم دیگران را از حوزه علوم اجتماعی و نظریات خود آگاه کرده‌ایم و هم سهم خود را در مجلات بین المللی افزایش می‌دهیم و این سیاست ما در نمایه‌سازی است.

صالحی افزود: سال ۲۰۲۱ را با ۷۸ هزار مقاله نمایه شده به پایان رساندیم. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۳۰ درصد تعداد اعضای هیات علمی کشور را دارد، اما ۶۰ درصد تولیدات علمی کشور را اساتید وزارت علوم انجام می‌دهند.

او اظهار کرد: کشور ما یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما ۲ درصد تولید علم در جهان متعلق به ایران است و با وجود تمامی محرومیت‌های تحریمی در سال ۲۰۲۱، ۳۵ درصد مقالات ما همکار بین المللی داشته یعنی استادان ما باوجود محدودیت سیاسی از مرز‌های سیاسی ناشی از تحریم عبور کردند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال گذشته هفت کارگاه آشنایی با نمایه سازی برای مسئولان دانشگاه‌های کشور برگزار کردیم و افراد زیادی در این خصوص دوره آموزشی گذراندند.

صالحی افزود: دانشگاه‌ها باید با توجه به آمایش جغرافیایی ماموریت گرایی داشته باشند و از سال قبل برای همه دانشگاه‌های کشور ماموریت ویژه تعیین کردیم.

او اظهار کرد: برای ما مهم است که جامعه ارتباط معنادار با اساتید و دانشجویان برقرار کند و در حال حاضر تعداد ۵۱ پارک علم و فناوری،۲۴۰ مرکز رشد و ۳۲۰ مرکز نوآوری در کشور داریم و ریل گذاری خوبی برای تبدیل ایده‌های دانشگاه به محصول انجام شده است.

در این مراسم از ۱۵۶ دانشجوی نمونه و پژوهشگر دانشگاه کاشان تجلیل شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.