سید سروش ساداتی جمالی رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: مدرسه تخصصی اوتیسم با ۲۸ دانش آموز و پنج کلاس در مرکز استان فعال است، اما مرکز اوتیسم پیشرفته در چند نقطه دیگر استان باید راه اندازی شود.
او افزود: فرد خیری در تنکابن تمایل به ساخت مرکز تخصصی اوتیسم در این شهرستان دارد که هماهنگی هاس لازم انجام و چند قطعه زمین نیز شناسایی شد که پیش بینی میشود عملیات اجرایی آن امسال آغاز شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با بیان اینکه، راه اندازی مرکز جامع و تخصصی اوتیسم به کار درمانی متخصص نیاز دارد، ادامه داد:سازمان بهزیستی در خصوص توانبخشی و اداره کل نوسازی مدارس برای ساخت مدارس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باید به آموزش و پرورش کمک کنند
ساداتی جمالی گفت: برای اساس دستورالعمل ثبت نام که وزارت آموزش و پرورش صادر کرده است سه تا ۵ دانش آموز مبتلا به اوتیسم در هر پایه درسی میتوانند در یک کلاس حضور داشته باشند که مازندران در این خصوص با کمبود فضای فیزیکی مواجه است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: تشخیص طیفهای مختلف اوتیسم کار بسیار دشواری است و گاهی اوقات دانش آموزان با شک و تردید در طیف اوتیسم قرار میگیرند که این امر نیز به حضور کاردرمانهای باتجربه و کمک دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی دارد
ساداتی جمالی افزود: ۲۶۲۹ دانش آموز مازندرانی که دچار معلولیت بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، چند معلولی و اوتیسم هستند در ۵۵ مدرسه دولتی مشغول تحصیل هستند.
او گفت: ۹۱۹۴ نفر هم به صورت تلفیقی در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند که به صورت غیر مستقیم خدمات حمایتی و توان بخشی دریافت میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران ادامه داد: ۲۵ مرکز درمان اختلال یادگیری دولتی و ۲۱ مرکز غیر دولتی در مازندران فعال است که تا پایان امسال پنج مرکز دیگر نیز راه اندازی میشود.