سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح های آبخیزداری در حفاظت خاک اهمیت فراوانی دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در حفاظت خاک اهمیت فراوانی دارد.

آقای محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در همایش روز جهانی خاک گفت: همه‌ کشور ها به دنبال امنیت غذایی هستند و برای آن تلاش می کنند چرا که برای دستیابی به تولید غذای سالم، باید بسترها و زیرساخت‌های آن را ایجاد کنیم.

به گفته او، در حوزه خاک حفاظت از خاک اهمیت ویژه‌ای دارد و باید پژوهش‌های حفاظت از خاک در دستور کار قرار گیرد.

عسگری می گوید: اگر پژوهش در حوزه خاک در دستور کار نباشد، آسیب جدی وجود خواهد داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه حفاظت خاک گفت: معتقدیم در حفاظت خاک باید طرح های آبخیزداری مد نظر قرار بگیرد و میزان آب سبز به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود و برداشت سفره های زیرزمینی با ورود این آب ها به سفره ها هماهنگ باشد.

عسکری با بیان اینکه برای ایجاد خاک حاصلخیز باید برنامه وجود داشته باشد، افزود: باید در حفظ خاک دقت کنیم در غیر اینصورت همگان آسیب خواهیم دید.

 او با اشاره به بحث اعتبار در بودجه سال آینده گفت: در برنامه توسعه ششم نتوانستیم از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم. در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم از ظرفیت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان‌های ترویجی و تحقیقاتی استفاده می شود تا بودجه را لحاظ کنیم و در این حوزه اعتبارات لازم را در نظر بگیریم.

عسگری گفت: از اراضی کلاس یک باید برای تولید محصولات استراتژیک استفاده کنیم و با فرهنگ‌سازی در این زمینه، سرمایه گذاری در کلاس های ۴ و ۵ و ۶ اراضی انجام شود.

به گفته او، خاک متعلق به نسلهای آینده است و باید در قالب برنامه زمان بندی شده اجرایی شود.

 عسگری از آمادگی مجلس برای همکاری با وزارت جهاد کشاورزی برای این مهم خبر داد و گفت: برای رسیدن به یک نقطه مطلوب در این زمینه آمادگی لازم توسط مجلس شورای اسلامی وجود دارد و در بودجه کمک می کنیم تا فضا سازی لازم در این زمینه انجام شود.

 رئبس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بحث خاک مربوط به همه دستگاه ها بوده مرتبط با حوزه است و تنها به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص ندارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.