سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش گیاهان ارزشمند مراتع کرمانشاه براثر بهره‌برداری غیر اصولی

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه از کاهش گیاهان ارزشمند مراتع کرمانشاه براثر بهره‌برداری غیر اصولی خبر داد.

وحید عزیزی رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : بهره‌برداری بی‌رویه از گونه‌های گیاهان دارویی و خوراکی موجود در مراتع استان کرمانشاه زمینه‌ساز این شده که گیاهان ارزشمند مراتع در معرض نابودی قرار گیرند.

وی افزود: طی چند سال گذشته توسعه کشت این گونه‌ها در دستور کار ادارات منابع طبیعی استان‌ها قرار گرفته است و در استان کرمانشاه نیز در راستای اجرای این دستورالعمل‌ها ۱۷ گونه از قبیل آویشن، کنگر، چویر، آنغوزه، ریواس، کرفس کوهی و پیرچک شناسایی شده که در سبد غذایی و دارویی مردم قرار دارند و کشت آن‌ها به شکل بذرکاری و کپه‌کاری به جوامع بهره‌بردار داوطلب در قالب تعاونی‌های مرتعداری و بهره‌برداری واگذار شده است.

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی سال گذشته در سه هزار هکتار اقدامات کاشت گیاهان دارویی و خوراکی انجام شده و همچنین حفاظت از سه هزار و ۶۵۰ هکتار از عرصه‌های رویشی این گونه‌ها نیز عمدتاً در شهرستان‌های دالاهو، هرسین، روانسر، سنقروکلیایی و صحنه به مردم محول شده است.

عزیزی در مورد گونه‌های مورد بهره‌برداری درختی و درختچه‌ای، گفت: در استان کرمانشاه گونه بنه یا پسته جنگلی وجود دارد که در مساحت ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های عرصه منابع طبیعی استان کرمانشاه پراکنش دارد و در دوره بهره‌برداری ظرفیت برداشت حدود ۱۰۰ تن صمغ یا همان سقز را دارد که تناوب هر دوره برای استراحت درخت سه تا چهار سال بوده و گونه درختچه‌ای یا همان بوته گون نیز که از آن کتیرا برداشت و روانه بازار داخلی و خارجی می‌شوند و در جنگل‌های استان کرمانشاه پراکنش دارند.

وی در خصوص حفظ و احیا مراتع استان کرمانشاه عنوان کرد: این مراتع مساحتی بالغ بر یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار از عرصه یک میلیون و ۶۱۶ هزار هکتاری منابع طبیعی استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.