سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عقب‌ماندگی‌های ریلی کشور چطور جبران می‌شود؟

تکمیل شبکه ریلی و اتصال آن به کشورهای همسایه نقش موثری در افزایش حجم ترانزیت کشور دارد اما در حال حاضر حمل بار ریلی ۲۰ درصد از هدف گذاری برنامه ششم عقب تر است.

 یکی از مهمترین بخش های حوزه حمل ونقل، پروژه های ریلی هستند که به گفته بسیاری از کارشناسان در صورت تقویت و توسعه این بخش شاهد افزایش چشم‌گیر ترانزیت و حجم جابه جایی بار خواهیم بود اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهد در این حوزه چندان موفق نبوده ایم.

افت ۱۰ درصدی حمل ریلی بار در کشور

 سبحان نظری دبیر انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی گفت: حمل و نقل ریلی بار در شش ماه نخست امسال ۱۳.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و۲۶.۴نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ افت داشته است. 

او می گوید: در همین مدت با وجود رشد۴.۰ درصدی جمعیت واگن های باری کشور، تن کیلومتر بار داخلی حمل شده با کاهش ۱۰.۱ درصدی به حدود ۱۴.۱ میلیارد تن کیلومتر رسیده است.

اما برخلاف آمارهای ارائه شده در حوزه حمل ونقل ریلی بار در حوزه مسافری رشد خوبی داشته ایم.

رشد ۸ درصدی جابجایی  مسافر در حوزه ریلی 

نظری یاد آور شد: حوزه بهره‌وری واگن های مسافری در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ و۱۳۹۹ رشد قابل توجهی داشته و این روند صعودی در چهار فصل اخیر مشهود بوده به گونه ای که پس از عبور از رکود شدید کرونایی، بهره‌وری واگن های مسافری در شش ماهه نخست امسال ۸ درصد بوده که البته کمتر از مقدار این شاخص در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ است .

همچنين جابه جایی مسافر بر حسب نفر و کیلومتر تقریبا به شرایط پیش از همه گیری ویروس کرونا بازگشته است.

براساس این گزارش با توجه به آنکه همواره میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام می‌کند رکورد ترانزیت در جابه جایی بار بعد از گذشت چندین سال شکسته شده است اما رستم قاسمی وزیر پیشین راه وشهرسازی گفته بود در حوزه حمل ونقل ریلی به ویژه بار دچار عقب ماندگی هستیم و باید شاه راه های ترانزیتی و کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب راه اندازی شود. یکی از حلقه های مفقوده در این بخش راه آهن چابهار-زاهدان و راه آهن رشت-آستارا است که در این زمینه قاسمی اعلام کرده بود حاضر هستم ساختمان وزارت راه وشهرسازی را بفروشم تا این راه آهن را تکمیل کنم.

مدیرعامل راه آهن درباره راهکار تسریع پروژه های ریلی می گوید:  در حوزه  ریلی ۴۰ تا پروژه داریم که  باید برای اجرا اولویت بندی شوند. هر سال باید  تمرکز منابع را روی ۴ تا ۵ پروژه بگذاریم و به بهره برداری برسد و سال بعد بقیه طرح ها را اجرایی کنیم.

با هدف گذاری رشد حمل و نقل ریلی  فاصله زیادی وجود دارد

در همین رابطه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس هم اعلام کرده است که در پروژه های حمل ونقل ریلی به ویژه در بخش بار عقب ماندگی زیادی داریم و به هدف گذاری رشد ۲۰ درصدی نرسیده ایم .

او ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد بار کشور از طریق خط آهن جابجا می‌شد که در زمان حاضر کمتر از ۱۰ درصد است. خودشان می‌گویند ۱۱ درصد است اما ما آمار رسمی داریم که زیر ۱۰ درصد است.

براساس این گزارش تقویت، توسعه و سرمایه گذاری در  بخش ریلی بسیار ضروری است چراكه بخش عمده ای از ترانزیت کشور در این بخش قرار دارد.

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
مکه نمی گفتید شرکتهای داخلی داربم مکه ننی گویید ریل داخلی توان ساخت داریم مگه نمی گویید شرکتهای سازنده واگن بیکارند چون سفارش ندارند پس چی شد رییسی جان چی شد
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
بزارید مردم در ازامششان بمانند ریل بسازید که کم کم بشه تهران که دیگه اصلا نمیتونن کنترلش کنند
حاج قاسم
۰۹:۱۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
ان شاء الله آینده روشنی در انتظار کشور عزیزمون هست
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
یه جلو رفتگی بفرمایید بدور از مغلطه کاری ...
ساده
۰۸:۱۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
تو رو خدا اون وعده های قبلی ( مسکن + خودرو + اشتغال + کنترل تورم + اینترنت و ... ) رو که در انتخابات در مقابل دروبین هایی که 80 میلیون بیننده داشت رو عملی کنید بعد وعده دروغ دیگری بدید...
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
عقب‌ماندگی‌های ریلی کشور چطور جبران می‌شود؟ با تعویض مدیران عقب مانده
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
ماشاالله به تلاش رئیس جمهور
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
نمیگم دزد و اختلاس نکنن // یخورده کمتر بکنن
منصور
۰۷:۴۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
اگه بعضی مقامات محترم یخوره کمتر اختلاس کنن و کمتر دزدی کنن // انشا ا... این عقب افتادگی جبران میشه
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
مثل بقیه عقب ماندگی ها.
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
«ایران از نظر زیرساخت‌های حمل‌ونقل در سال ۱۹۰۰ مجموع جاده‌های هموار و راه‌آهن کمتر از ۳۴۰ کیلومتر بود و در انتهای قرن، ۱۰ هزار کیلومتر راه‌آهن و ۹۴ هزارکیلومتر راه اصلی در کشور وجود دارد [تا سال ۱۳۸۴]...
اینقدر خودتحقیر نباشیم
ناشناس
۰۶:۴۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
این خانه تا ثریا کج میره چون پایه کجه دهه ها بیکفایتی و فساد
ناشناس
۰۶:۱۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
شرکتهای بزرگ فولادی میباید در ساخت ریل و راه آهن پای کار بیایند
رضا
۰۵:۲۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
متوسط سرعت قطار در اکثریت کشورها ۲۵۰کیلومتر درساعت است و در ایران متاسفانه ۹۰ کیلومتر با این مقایسه راحت به میزان عقب افتادگی میشود پی برد؟!
ناشناس
۰۲:۲۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
یه خط ریلی به کویت و قطر یعنی نفوذ ایران!
ویزا برای کویتی ها و قطری ها بردارید
قطر سریع سیر و باری داشته باشیم
ناشناس
۰۱:۲۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
فقط شعار البته نه از جیب مردم
مثلا هزینه ثبت نام کنکور دکتری کنیم ۴۰۰ هزار تومان و‌بعد یه ثبت نام‌با تاخیر هم بذاریم یه باج بگیریم ۶۲۸ هزار تومن
یا رو‌قبض مخابرات هزینه الکی بزاریم
ولی از نهادهای مفت خور نگیریم یا تعطیل نکنیم