سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

کشاورزی ناپایدار، زباله و فعالیت صنعتی، آلاینده‌های خاک هستند

مرادی حقیقی گفت: کشاورزی ناپایدار، فعالیت‌های صنعتی، معدنی و زباله‌های مناطق مسکونی، آلاینده‌های اصلی خاک محسوب می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بیش از ۹۵ درصد نیازهای غذایی بشر و درصد قابل توجهی از پوشاک و سایر مایحتاج جمعیت رو به رشد انسان در بستر خاک تولید و تأمین می‌شود و این در حالی است که بشر با اقداماتی که در راستای توسعه و زندگی راحت تر انجام می دهد باعث آلودگی و نابودی این مولفه زیستی مهم شده است.

وی بیان کرد: در حالی که بسیاری از تغییرات و آلودگی‌های ایجاد شده در زمین توسط انسان قابل مشاهده است، آلودگی خاک تقریبا نامریی، اما بسیار خطرناک است.

وی تاکیدکرد: در واقع آلودگی خاک یک تهدید پنهان در زیر پای انسان است، آلودگی خاک از طریق کشاورزی ناپایدار، فعالیت‌های صنعتی، معدنی و زباله‌های مناطق مسکونی به وجود می‌آید.

مرادی حقیقی با بیان اینکه خاک دارای ظرفیت بالایی برای فیلترکردن و جذب آلاینده‌ها، تخریب و کاهش اثرات منفی آلاینده‌ها است، اما این ظرفیت محدود است، اضافه کرد: تاکنون یک سوم از خاک کره زمین بر اثر توسعه ناپایدار فعالیت‌های انسانی نابود شده است، با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر، آلودگی خاک به یک تهدید جهانی تبدیل خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان هم در این نشست ضمن برشمردن ارزش های خاک، اظهار داشت: بهره‌برداری و مدیریت نادرست سبب شده تا با چالش فرسایش و تخریب خاک روبه‌رو باشیم.

محمدرضا قاسمی با بیان این که تبیین ارزش های خاک و فرهنگ سازی می تواند در صیانت از منابع خاک کشور مفید و اثرگذار باشد، اضافه کرد: سیاست گذاری و مدیریت بهره برداری در حفظ خاک موثر است و این مساله در نهایت کشاورزی پایدار را رقم خواهد زد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.