سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیریت پدیده زوال و خشکیدگی گونه‌های گیاهی در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: آفات و بیماری‌های گونه‌های گیاهی در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، شناسایی و مدیریت می‌شوند.

سعید یوسف‌پور در بازدید مشترک حفاظت محیط‍ زیست و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان از منطقه حفاظت‌شده تنگ‌صیاد گفت: خشکیدگی گون‌ها و نابودی گونستان‌ها، بحرانی جدی است که در صورت کنترل نشدن، موجب کاهش ذخایر فوق‌العاده حساس آب شیرین و اُفت تراکم و تنوع زیستی در بخش گیاهی و جانوری می‌شود.

وی افزود: با توجه به پایش‌های انجام‌شده، قسمتی از مراتع منطقه حفاظت شده تنگ‌صیاد نیز با پدیده زوال و خشکیدگی مواجه شده است که این اداره کل در همکاری مشترک با مرکز تحقیقات‌و‌آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، مناطق درگیر در منطقه را شناسایی و راهکار‌های مدیریتی در مقابله با آن را ارائه کرده است.


بیشتر بخوانید


یوسف‌پور، شناسایی و پهنه‌بندی مناطق درگیر با پدیده خشکیدگی، تعیین شدت و درصد خشکیدگی گونه‌ها، تهیه نقشه پراکنش خشکیدگی، شناسایی آفات درجه یک، ۲ و ۳ مؤثر بر زوال گونه‌های درگیر، بررسی نقش عوامل قارچی، تعیین بهترین الگوی مبارزه علیه آفات و بیماری‌های موجود، دستیابی به شیوه‌های مدیریت و احیاء رویشگاه و … را از جمله این اقدامات معرفی کرد.

وی تصریح کرد: در این همکاری مشترک، بذرکاری با گونه‌های گیاهی و دارویی موجود در فلور منطقه، با هدف احیاء قسمت‌های تخریب‌یافته و احداث سامانه‌های استحصال و ذخیره نزولات برای جلوگیری از توسعه خشکیدگی و احیاء اکوسیستم در سطح ۲۶ هکتار از منطقه، انجام می‌شود.

در استان چهارمحال و بختیاری پدیده خشکیدگی گون‌ها، در حدود ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع استان مشاهده شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.