سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت آنالیزور‌های گاز‌های صنعتی در تربت حیدریه برای نخستین بار در کشور

به همت یک واحد فناورانه در تربت حیدریه برای نخستین بار در کشور دستگاه‌های آنالیزور‌ گاز‌های صنعتی ساخته شد.

احسان عظیمی راد عضو هیأت علمی دانشگاه تربت حیدریه گفت: این دستگاه یکی از دستگاه‌های اندازه گیری میزان گاز‌های مجاز در صنایع مختلف کشور است که بعد از دو سال تحقیق و پژوهش و راستای نیازی که یکی از صنایع کارخانجات آهک منطقه داشت به همت اساتید و دانشجویان دانشگاه تربت حیدریه ساخته شد.

او افزود: این دستگاه ۳مزیت بسیار مهم در صنعت کشور دارد در حوزه کشاورزی این دستگاه‌ها با آنالیز گازی که انجام میدهند به کارفرما در کاهش آلایندگی کارخانه، حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی کمک می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربت حیدریه ادامه داد: دومین مزیت استفاده از دستگاه آنالیزور گاز این است که میزان گاز اکسیژن موجود در محیط را اندازه گیری می‌کند و در واقع تولید درون قسمت دودکش را به کارفرما ارائه می‌دهد و بر اساس آن میزان گاز طبیعی تزریقی و تولید فرآیند احتراق در واقع تنظیم میشود و از جریمه‌های سنگین شرکت گاز و تعطیلی کارخانجات جلوگیری می‌کند و به این ترتیب مدیریت بهینه مصرف انرژی هم رقم می‌خورد.

عظیمی راد بیان کرد: سومین مزیت این دستگاه جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی است، بسیاری از کشاورزان محصولات خودشان را در گلخانه ها، انبار‌ها و در سردخانه‌ها ذخیره می‌کنند و هر محصول کشاورزی گازی را در اطراف خود تولید می‌کند که اگر این گاز به میزان مجاز کنترل نشود می‌تواند باعث افت کیفیت و فساد محصول شود و لذا دستگاه آنالیزور گاز با نصب در محل مورد نظر به کشاورزان کمک می‌کنند که کاهش افت کیفیت محصول را شاهد باشند و مزایای ویژگی‌های مثبت و کیفیت محصول خود مدیریت کنند.

او تصریح کرد: این دستگاه در صنایع بسیار پیشرفته کشور مانند صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، ادارات گاز، شرکت‌های تابعه نفت، صنایع برق و نیروگاه ها، آهک گچ، قند، کاشی و معادن زغالسنگ و در حوزه کشاورزی مجموعه ادارات جهاد کشاورزی، پژوهشکده ها، پژوهشگاه‌ها، انبار، سردخانه وگلخانه می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربت حیدریه تأکید کرد: در حال حاضر این دستگاه وارداتی است و سالانه ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود که با تولید آن در داخل با نصف قیمت کنونی از خروج ارز به شدت جلوگیری می‌شود.

عظیمی راد اظهار کرد: مشکل اساسی در حال حاضر بحث تجاری سازی این دستگاه است که متاسفانه این هزینه را نداریم و از مسولین و خیرین میخواهیم برای حمایت از این پروژه مهم که قطعا می‌تواند کشور را از وابستگی به محصولات خارجی مرتفع کند ورود کنند و کمک به تولید انبوه این محصول کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.