سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست معاونت آب و خاک مطرح کرد؛

ضرورت افزایش ۶۰ درصدی ظرفیت تولید غذا تا سال ۲۰۵۰

عباسی بر افزایش ۶۰ درصدی تولید غذا در کشور تا سال ۲۰۵۰ تاکید کرد.

آقای فریبرز عباسی سرپرست معاونت امور آب و خاک در نشست خبری امروز با بیان اینکه ۹۵ درصد غذای انسان به طور مستقیم به خاک وابسته است، گفت: براساس گزارش فائو، خاک و تغذیه آن حیاتی است چرا که ۹۵ درصد غذای انسان به طور مستقیم به خاک وابسته است.

به گفته او، تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت تولید غذا باید تا ۶۰ درصد افزایش یابد.

عباسی می گوید: یک سوم خاک‌ های دنیا تخریب یا توان تولیدی آنها کاهش یافته است؛ بنابراین حدود ۲ میلیارد نفر جمعیت جهان از گرسنگی و سو تغذیه رنج می‌برند.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه خاک از اهمیت خاصی در بین جوامع بشری برخوردار است، گفت: براین اساس یکی از اقدامات معاونت آب و خاک تشکیل و راه اندازی شورای راهبردی خاک بوده است.

عباسی گفت: هدف اصلی از برگزاری رویداد روز جهانی خاک، هم افزایی و هم گرایی مجموعه‌ها و سازمان‌های مرتبط دولتی و خصوصی و الزام سیاست گذاری برای توجه بیشتر به موضوع خاک است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرداد ۹۸ قانون حفاظت از خاک در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد، گفت: تا پیش از این تشکیلاتی در معاونت آب و خاک وزارتخانه وجود نداشت، اما اقدامات موثری برای رفع این خلا صورت گرفته است.

او نقشه مدیریت پذیر خاک را از دیگر اقدامات معاونت در ۱۳ استان کشور مطرح کرد و گفت: تهیه نقشه پهنه بندی شوری خاک از دیگر اقدامات معاونت بوده که به زودی رونمایی می‌شود.

به گفته عباسی، برآوردها حاکی از آن است که کمتر از یک سال آینده این ضوابط آماده بهره برداری شود. البته برخی از موارد باید در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شود و بخشی دیگر هم نیاز به پیگیری در سازمان برنامه و بودجه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به گسترش همکاری‌های بین المللی وزرات جهاد کشاورزی گفت: برنامه جامع افزایش ماده آلی خاک موضوع دیگری است که تحقق برنامه‌ها در این حوزه نیاز به تشکیلاتی ویژه دارد.

عباسی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات موضوع مهمی در این خصوص است، گفت: با توجه به آنکه تشکیل و راه اندازی شورای راهبردی خاک به تازگی انجام شده، اعتباری برای آن دیده نشده است، در حالیکه برای تحقق برنامه‌ها نیاز به منابع مالی است؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی موضوع را در بودجه ۱۴۰۲ در حال پیگیری است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.