سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو شورای اسلامی شهر یزد:

محدوده شهر یزد بدون موافقت شورای شهر در حال توسعه است

تجملیان گفت: برخی از دستگاه‌های استانی بدون نظر شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد، درحال توسعه بی رویه شهر به آنسوی کمربندی و کنار گذر جنوب غربی هستند.

تجملیان عضو شورای اسلامی شهر یزد در نود و هشتمین جلسه صحن علنی شورا در سخنان پیش از دستور گفت: برخی از دستگاه‌های استانی بدون نظر شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد، درحال توسعه بی رویه شهر به آنسوی کمربندی و کنار گذر جنوب غربی هستند. این در حالی است که مشاور اولین طرح جامع شهر یزد در چند دهه پیش با روشن‌بینی تأکید کرده است که کنارگذر شهر یزد برای جلوگیری از دست‌اندازی شهر به آبادی‌های جبهه جنوب و جنوب غربی و سوءاستفاده سوداگران، بایستی از مسیر شمال شرقی اجرا شود.

او ادامه داد: متأسفانه طی چند دهه اخیر نه تنها به نظر مشاور مذکور توجهی نشد، بلکه طی دو مرحله شاهد توسعه افقی پهنه شهر به سمت جنوب غربی بودیم: ابتدا احداث کنارگذر اول (بلوار دانشجوی فعلی) در ابتدای دهه ۱۳۶۰ طی حدود ۶ سال؛ و سپس احداث کنارگذر دوم (کمربندی فعلی) در دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ طی حدود ۱۵ سال. طی سال‌های اخیر هم شاهد هستیم که با کمال تأسف عده‌ای که منافع عمومی شهر و شهروندان برایشان اهمیتی ندارد در مراکز تصمیم‌گیری نفوذ کرده‌اند و با لطایف‌الحیلی به دنبال الحاق زمین‌های آنسوی کنارگذر به محدوده شهر هستند! اینجانب هشدار جدی می‌دهم: اگر شورای اسلامی شهر یزد با قاطعیت از توسعه شهر به آنسوی کنار گذر فعلی، جلوگیری نکرده و این انحراف خطرناک ادامه پیدا کند، تبعات وحشتناکی در آینده‌ای نزدیک گریبان گیر شهر و شهروندان یزد خواهد شد.

به گفته تجملیان، نه تنها در حال حاضر بودجه هنگفت لازم برای احداث کنارگذر شمال شرقی یزد در وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد، بلکه با فرض وجود داشتن این بودجه هم زمان اجرای آن با توجه به تجربیات قبلی کمتر از بیست سال نخواهد بود! لذا برای جلوگیری از تبعات تلخ، بایستی مدیریت شهری یزد بر بستن جدی و قاطع محدوده شهر یزد متمرکز شود.

او در خصوص پاره‌ای از تبعات توسعه بی رویه افقی شهر به آنسوی کنارگذر جنوبی گفت: اگر با همین آهنگ فعلی شهر یزد به سمت جنوب غربی توسعه یابد، حداقل پنج تبعات تلخ خواهد داشت: اول، تبدیل شدن کنارگذر فعلی به کشتارگاه انسان‌ها و دوم، الحاق تدریجی روستای شحنه، شهرک طرح ملی مسکن، کاریزبوم، ... و سایر موارد مشابه به محدوده شهر یزد. سوم، عدم کشش بودجه شهرداری برای اداره شهری با این پهنه فراخ و افت خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان. چهارم، حرکت تدریجی وضعیت شهر یزد به سمت یک شهر بی‌در و پیکر، زشت و فقیر. پنجم، بروز مشکلات و بحران‌های جدی اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و آب.

عضو شوری اسلامی شهر یزد تاکید کرد: طبق آمار آخرین سرشماری، شهر یزد پایین‌ترین چگالی جمعیت را در بین مراکز استان‌ها دارد. همچنین نسبت مردان به زنان در جمعیت یزد به طور غیرعادی بالاتر از متوسط کشور و نشانگر آنست که شهر یزد دارد به تدریج تبدیل به یک شهر کارگری می‌شود. واقعیتی که پدیدار شدن ناگهانی طرح توسعه روستای شحنه را قابل فهم می‌کند!

وی در پایان چند سؤال را از مسئولین شهر و استان پرسید: کجا داریم می‌رویم؟! آیندگان در مورد ما چه خواهند گفت؟ از آن مهمتر: چه پاسخی در پیشگاه دادگاه عدل الهی خواهیم داشت؟!

نیکونژاد دیگر عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این مورد گفت: موضع گیری شورای شهر توسعه درون شهری اعلام شد، اما برخی دستگاه‌ها بدون توجه به نظر شورا در حال توسعه شهر به سمت کنار گذر هستند.

سیفی رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این جلسه خاطرنشان کرد: ضرورت دارد کنار گذر شمال شرقی شهر یزد احداث شود. هرچند طرحی از اردکان تا پل الغدیر تهیه شده است و در برنامه وزارت راه و شهرسازی است، اما باید جنبه اجرایی پیدا کند. وی از نایب‌رئیس شورا خواست که این موضوع مهم در دستور جلسه آتی شورای اسلامی شهر با استاندار محترم قرار گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.