سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور بنیاد علوی میسر شد؛

شستشوی غبار محرومیت از چهره مراوه تپه

دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در مراوه تپه گفت: اجرای طرح‌های محرومیت زدایی در شهرستان مراوه تپه با حضور بنیاد علوی ادامه دارد.

شهرستان مراوه تپه، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان در شرقی‌ترین نقطه استان گلستان واقع شده که از لحاظ موقعیت جغرافیایی از طرف شمال به کشور ترکمنستان و از شرق به استان خراسان شمالی و ازغرب به بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و از طرف جنوب به شهرستان کلاله (جنگل گلستان) منتهی می‌شود.

مراوه تپه یکی از محرومترین شهرستان‌های استان گلستان است و چند سالی است که بنیاد علوی برای رفع محرومیت در این شهرستان مستقر شده است.

دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در مراوه تپه در این باره گفت: برای اجرای اقدامات محرومیت زدایی در این شهرستان از سال ۹۹ در مراوه تپه مستقر شدیم، قبل از استقرار ما ساخت یک بیمارستان در مرکز شهرستان کلاله با مبلغ ۸۰ میلیارد تومان آغاز شده بود که در سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار گرفت.

حاج آخوند فرهمند افزود: قبلا کار‌های مربوط به محرومیت زدایی در این شهرستان به صورت موردی انجام می‌شد، اما با دستور رییس بنیاد مستضعفان یک نهاد پیشرفت و آبادانی در چهار زمینه عمران، اشتغال، فرهنگ و اجتماع و سلامت در شهرستان مراوه تپه تشکیل شد.

او افزود: با شروع کار این نهاد یک سند توسعه برای روستا‌های این شهرستان و یک سند کلی برای شهرستان نوشته شد تا براساس آن ظرفیت و توانمندی‌های این شهرستان شناسایی و در چهار زمینه مطرح شده اقدامات اساسی برای آن انجام شود.

حاج آخوند فرهمند گفت: در ابتدای شروع به کار چهار مدرسه در روستا‌های فاقد مدرسه ساخته شد و به سازمان نوسازی مدارس برای تجهیز شدن تحویل داده شد.

او افزود: در بخش آب شرب لوله‌هایی تهیه و در اختیار اداره کل آب و فاضلاب استان قرار داده شد تا لوله کشی آب مناطق فاقد لوله کشی انجام شود و همچنین برای تهیه ۳۳۰ مسکن محرومان هم سیمان و میله گرد رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت.

فرهمند ادامه داد: در بخش فرهنگ و اجتماع با کمک ریش سفیدان و هیئت اندیشه ورز منطقه مشکلات احصا شد و در حوزه ازدواج، طلاق و اعتیاد کارشناسان خبره در منطقه حاضر شدند و علاوه بر این سه میلیارد تومان جهزیه به نوعروسان پرداخت شد.

او افزود: یکی دیگر از اقدامات بنیاد مستضعفان در جاده مواصلاتی گلیداغ به مراوه تپه بود که با پرداخت ۳۰ میلیارد تومان این مسیر را ۳۰ کیلومتر نزدیک‌تر کرد.

فرهمند ادامه داد: استحکام ۵۰ مدرسه فرسوده در شهرستان، اصلاح نژاد دام، احیای نمد مالی مخصوص منطقه، ایجاد شرکت تعاونی برای پیشرفت و آبادانی، پرداخت سه میلیارد تومان وام اشتغال، معرفی افراد نیازمند به خدمات درمانی مخصوصا دندان پزشکی به پزشکان از جمله اقدامات برای کاهش محرومیت در مراوه تپه بوده است.

دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در مراوه تپه گفت: اگر امکانات شهرستان مراوه تپه را با سایر شهرستان‌های استان مقایسه کنیم هنوز راه زیادی برای رفع محرومیت این شهرستان باقی مانده است چراکه مردم در این شهرستان با کمبود نیاز‌های اولیه مانند آب شرب، جاده، مدرسه مواجه هستند.

حاج آخوند فرهمند گفت: در زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بسیاری از روستا‌های این شهرستان فاقد اینترنت برای دسترسی به کلاس‌های آنلاین بودند و ما با تشکیل کلاس‌هایی و با بهره گیری از معلم‌های بازنشسته اقدام به راه اندازی زنگ علوی کردیم تا دانش آموزان از درس عقب نمانند.

او افزود: یکی از راه‌های رفع محرومیت ایجاد اشتغال عظیم در این شهرستان است تا از مهاجرت جوانان به سایر استان‌ها برای کار جلوگیری کند.

فرهمند با بیان اینکه بنیاد مستضعفان احیاگر فرهنگ یاور یکدیگر بودن را در منطقه انجام داد، ادامه داد: مردم شهرستان محروم مراوه تپه در رفع محرومیت این شهرستان نقش پررنگی داشتند و هر کجا نیاز به مشارکت مادی و معنوی بود پای کار بودند، به عنوان مثال در بحث جاده سازی تنها مبلغ سی میلیارد تومان از طرف بنیاد پرداخت شد، اما این مردم بودند که با کمک یکدیگر و بهره گیری از تراکتور‌ها و ادوات پای کار آمدند و به ساخت این جاده کمک کردند، در زمینه لوله کشی آب شرب هم تنها هزینه لوله‌ها پرداخت شد و این خود مردم بودند که آستین همت را بالا زدند و با کمک یکدیگر این کار را انجام دادند.

او افزود: به زودی مبلغ ۶۶ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ به متقاضیان اشتغال خرد در سطح روستا‌های مراوه تپه پرداخت می‌شود و قرار شده به شرکت تعاونی‌هایی که در مسیر پیشرفت و آبادانی گام بر میدارند با مشارکت وزارت تعاون تسهیلات کلان پرداخت شود.

موسسه بنیاد علوی بازوی محرومیت زدایی و مجری طرح‌های فرهنگی، اجتماعی و حمایتی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.

این موسسه در ۱۳۸۴، پس از تغییر ساختار معاونت محرومین بنیاد مستضعفان تاسیس شد.

تمرکز بر توانمندسازی محرومین با بهرهگیری از همه تجربیات موفق و کارآمد ملی و بین المللی از وظایف اصلی این موسسه به شمار میرود.

بنیاد علوی ذیل طرح توسعه الگوی جامع آبادانی و پیشرفت مناطق محروم تلاش میکند به صورت جامع و همه جانبه و با «مشارکت» مردم در روند پیشرفت و آبادانی خود، زمینه‌های رشد و توانمندی هموطنان را فراهم آورد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.