سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا "قمار" در اسلام حرام است؟

کسی که در قمار مبالغ هنگفتی را می‌برد و طرف مقابل را به خاک سیاه می‌نشاند، مشمول آیه شریفه ۲۹ سوره نساء است.

یکی از سوالات شرعی، مسئله قمار است که در این مطلب به دلائل تحریم قمار خواهیم پرداخت:

پرسش:

چرا اسلام «قمار» را تحریم نموده است؟

پاسخ اجمالی:
اسلام درآمد را محصول یک کار مفید دانسته که شامل مشاغل تولیدی، توزیعی و خدماتی است. امّا کسی که بواسطه قمار، مبالغ هنگفتی را به دست می‌آورد و طرف مقابل را به خاک سیاه می‌نشاند، چنین شخصی نه تنها کار مفیدی نکرده، بلکه مرتکب کاری شیطانی و زشت شده است. خداوند در این رابطه می‌فرماید: «اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و نامشروع نخورید؛ مگر این که تجارتی با رضایت طرفین انجام گیرد». از این رو قمار «اکل مال بالباطل» بوده و لذا حرام است.

پاسخ تفصیلی:
اسلام می‌گوید درآمد باید به واسطه یک کار مفید باشد؛ و کار مفید سه رقم است:


۱. کار‌های تولیدی
۲. کار‌های توزیعی
۳. کار‌های خدماتی.


کشاورزی، دامداری، تولیدات صنعتی و مانند آن کار‌های تولیدی هستند و تُجاری که کالا‌های تولید شده را از تولیدکنندگان خریده و به دست فروشندگان جزء می‌رسانند، تا آن‌ها به دست مشتریان برسانند عهده دار قسم دوم کار‌های مفید هستند. زیرا همه مردم نمی‌توانند به کارخانه‌های تولیدی و دامداری‌ها و مزارع کشاورزی مراجعه کرده و نیاز‌های خود را تهیه کنند، و لذا تجّار و فروشندگان عهده دار این کار می‌شوند. اطبّا، پرستاران، رانندگان، مأموران نظافت و مانند آنها، کار‌های خدماتی انجام می‌دهند؛ و کار هر سه گروه مفید و سودمند است.


امّا کسی که قمار می‌زند و در قمار مبالغ هنگفتی را می‌برد و طرف مقابل را به خاک سیاه می‌نشاند، چه کار مفیدی انجام داده است؟! چنین شخصی نه تنها کار مفیدی نکرده، بلکه مرتکب کاری شیطانی و زشت شده، و مشمول آیه شریفه ۲۹ سوره نساء است که می‌فرمایید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاض»؛ (ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل [و از طرق نامشروع]نخورید؛ مگر این که تجارتی با رضایت طرفین شما انجام گیرد).

نتیجه این که قمار کار مفیدی نیست، بلکه «اکل مال بالباطل» است و لذا حرام شمرده شده است. گردآوری از کتاب: از تو سوال می‌کنند، مکارم شیرازی، ناصر، تهیه و تنظیم: علیان نژادی، ‏ابوالقاسم، مدرسة امام علی بن ابی طالب (علیه السلام‏)، قم‏، ۱۳۸۷ شمسی، ‏ چاپ: دوم‏، ص ۱۱۰.

منبع:خبر حوزه

برچسب ها: قمار باز ، احکام شرعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.