سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پوکی استخوان علائم آشکاری ندارد/ تبعات حذف لبنیات از سبد غذایی

رئیس اداره کنترل بیماری های عضلانی اسکلتی وزارت بهداشت گفت: متداول ترین روش برای تعیین میزان BMD، اسکن تراکم استخوان یا سنجش میزان جذب اشعه ایکس است.

فاطمه حاجی ولی زاده گفت:بیماری پوکی استخوان علائم آشکاری ندارد، بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی، دیابت، سرطان پستان، بیماری های گوارشی و سرطان پروستات از عوامل ایجاد بیماری پوکی استخوان محسوب می شوند.

به گفته وی مطالعات نشان می دهد که افراد بالای ۶۰سال بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند و این موضوع به این  معنا نیست که سایر افراد به این عارضه مبتلا نمی شوند.

رئیس اداره کنترل بیماری های عضلانی اسکلتی وزارت بهداشت ادامه داد: یائسگی در زنان شروع ضعف در استخوان ها است به همین دلیل آنها باید از سنین جوانی به فکر حفظ تراکم و سلامت استخوان های خود باشند.

او افزود: بررسی ها نشان می دهد که کم تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف کم و یا حذف لبنیات، سابقه بروز بیماری پوکی استخوان در بین والدین و شکستگی لگن از جمله عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان محسوب می شوند.

حاجی ولی زاده ادامه داد: سنجش سلامت استخوان به طور معمول شامل میزان خطر شکستگی استخوان است که تعیین کننده این موضوع بوده که افراد تا چه مقدار درمعرض خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند.

او گفت: متداول ترین روش برای تعیین میزان BMD، اسکن تراکم استخوان یا سنجش میزان جذب اشعه ایکس است. در این اسکن سریع و کم تهاجمی، میزان تراکم استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
لبنیات گوشت قرمز و سفید همه جایی در سفره ما دیگر ندارد آنقدر زندگی سخت سده که همانطور که نه به خانه‌دار شدن و خرید خودرو دیگربار هم نمی کنیم با این وضعیت بی توجهی به سفره قشر متوسط و ضعیف د آینده این اقشار به علت انواع بیماری و هزینه بالای درمان دچار کوتاهی عمر و مسائل روحی روانی خواهند شد. اگر دولت از خواب بیدار نشود هزینه سر سام آور درمان و عدم تمایل ملت به فرزند آوری کشور را به ضعف در تمامی زوایا خواهند کشاند.
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
تو کشور ما متاسفانه همه چیز گران وقدرت خرید بالا است . واما لبنیات کارخانه ای که چه عرض کنم بخاطر داشتن مواد نگهدارنده ضررش بیش ان مصرف ان است ودرثانی از شیر طبیعی نیست
مرتضی
۱۶:۰۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
دوستان ماست و پنیر و کشک هیچ وقت جای شیر نمیتونه پر کنه
سعی کنید روزانه حداقل یک لیوان شیر مصرف کنید
حمید
۱۴:۳۵ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
پس چرا میگن روماتیسم داری نباید لبنیات مصرف بکنید؟
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
لبنیات گرونه
مسعود
۱۴:۲۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
کیهان و کیهانیان لبنیاتشون برسه ما را بس است
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
دیروز یه دبه ماست خریدم ۷۵ هزار تومان
چطوری بیشتر لبنیات مصرف کنم وقتی گرونه
مرتضی
۱۴:۳۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
شیر بخر خودت ماست درست کن کیلو ۱۵ تموم میشه
حمید
۱۴:۳۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
ی دبه ماست رو که یک روزه نمیخورید
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
گرون شده خیلی ها توان خرید ندارند مشخصه پوکی استخوان زیاد میشه .البته برای ما فقرا.نه پولدارها.