سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلایل عمده آلودگی هوای تهران چیست؟/ جولان خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در پایتخت

رييس كميسيون حمل و نقل شوراى شهر تهران گفت:در ریشه‌یابی آلودگی هوای تهران، دلایل روشن است و نباید دنبال عوامل ناشناخته بگردیم.

سید جعفر تشکری هاشمی رييس كميسيون حمل و نقل شوراى شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تأکید بر اینکه اینروزها، آلاینده غالب هوای تهران که از حد مجاز عبور کرده، ذرات معلق کمتر دو و نیم میکرون است که منشاء عمده آن فعالیت‌هایانسانی در حوزه صنعت است، اظهار كردء: بیش از ۸۰ درصد ذرات معلق اندازه‌گیری شده در هوای تهران، ناشی از منابع متحرکیمانند موتورسیکلت‌ها و خودروهای بنزینی و دیزلی است.

وی با اشاره به اینکه عمده آلودگی هوای تهران ناشی از احتراق وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است که در این میان، موتورسیکلت‌ها وخودروهای فرسوده، بیشتر اثرگذاری را در تولید ذرات معلق دارند، گفت: به دلیل گران شدن قیمت وسایل نقلیه و هزینه‌های تعمیر ونگهداری آنها، بخش قابل توجهی از شهروندان با خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده خود در سطح شهر در حال تردد هستند که درتشدید آلودگی هوا مؤثر است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در ریشه‌یابی آلودگی هوای تهران، دلایل روشن است و نباید دنبال عوامل ناشناخته بگردیم، تصریح کرد: ماتا مادامی که شاهد جولان خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در شهر باشیم و تا مادامی که خدمات حمل و نقل عمومی قادر نباشد کهدارندگان خودروهای شخصی را به سوی خود جلب کند، پیامدهای تردد انبوه وسایل نقلیه فرسوده را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه هزینه ادامه تردد انبوه خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند، به مراتب بیشتراز بودجه‌ مورد نیاز برای نوسازی آنهاست،  يادآور شد: علاوه بر مصرف بالای سوخت، موضوعاتی مانند هزینه‌های هنگفت تعطیلی‌هایاجباری به علت آلودگی هوا و مخارج درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های ناشی از هوای آلوده را نیز باید اضافه کنیم.

عضو شوراى شهر تهران گفت: اگر سرجمع این موارد را اندازه‌گیری کنیم، هزینه آن چندین برابر هزینه‌ای است که باید برای جایگزینیموتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی و خودروهای استاندارد و باکیفیت به جای خودروهای آلاینده و فرسودهسرمایه‌گذاری کنیم، تصمیم گیرندگان باید این واقعیت انکارناپذیر را درک کنند که اگر با استدلال دلسوزی برای صاحبان این‌گونه وسایلاز مسئولیت خود طفره بروند، بالاجبار باید چندین برابر این مبالغ را در بخش درمان و ضرر و زیان ناشی از کاهش ظرفیت‌های کاری وبهره‌وری اقتصادی هزینه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت مستقیم آلودگی هوای شهر تهران به شهرداری تهران مربوط نمی‌شود، با  تأکید بر اینکه قانونهوای پاک، فصل‌الخطابی است که در آن تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها در این حوزه روشن شده است، افزود: نباید به اینکه کمیتهاضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه بدهد و در مورد تغییر ساعات کار ادارات و بانک‌ها یا تعطیلی مهدهای کودک و مدارستصمیم‌گیری کند، دلخوش باشیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با ذکر این نکته که قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها،وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و ...، تکالیف و وظایفی را مشخص کرده که اگر آنها انجام نشوند و صرفاً به بحث‌هایشکلی پرداخته شود، شرایط تغییر نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: قانون برای این وضع شده تا هر نهادی، مسئولیتی را که برای جلوگیریاز انتشار آلاینده‌ها بر عهده‌اش گذاشته شده را به درستی انجام دهد و در این صورت، حتی اگر جلسه‌ای نیز برگزار نشود، کارها بهشکل درست دنبال می‌شود و پیش می‌رود.

انتهاى پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
من خودم یه طرح دارم که با نصب فیلترهای مخصوص روی ماشینا و کامیونا و اتوبوسا از اونا به عنوان جمع آوری کننده ذرات و گازهای آلوده کننده های هوا استفاده میشه و هوای شهرا عین آینه تمیز میشه
اگه دولتیا و خصولتیا طرح منو نمیدزدن حاضرم به دولت بدم
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
شهرداری مقصر اصلیه
من خودم چند تا طرح دادم که هوای تهران مثل اینه تمیز میسد ولی چون بند پ نداشتم قبول نکردن
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
اشکالی نداره چون از نظر شورای شهر تهران ، تهران آلوده اش قشنگتره
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
هر سال مشکل آلودگی هوا پیش میاد و همین دلایل آورده میشه. فقط حرف زدن رو بلدن
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
تو روزای آلوده دولت باید اتوبوس و مترو رو مجانی کنه و از اونور تردد سواری و وانت و موتور رو ممنوع
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
اتوبوس شهذی بین شهری پ قطار شهری و ببن شهری نداشتن
مشکل نیست!
رضا
۱۳:۱۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
آلودگی هوا ذره ای برای مسئولین اهمیت نداره و هیچ کاری براش انجام نمیدن و روز به روز هوا بدتر میشه
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
چرا باید خودروهای فرسوده تو خیابونها جولان میزادن؟ راستی بی وجدان از اون ابرتوده گاز متان بالای جنوب تهران چه خبر؟
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
علتش سادس، بی مسئولیتی
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
خواب رفته را می شود بیدار کرد ولی کسی که خودش را بخواب زده هرگز. زندگی بیش از ۱۵ میلیون نفر در منطقه جغرافیایی که کوه های اطراف آن، از جریان هوا برای پاک سازی ان جلوگیری می کنند و ساخت و سازهای بلندی که هر روز بیشتر می شود، تهران را گنبد بسته ای تبدیل کرده که در آن هر روز هزاران تن آلودگی های سمی تولید می شود. اگر از امروز از تمام ساخت و سازها و افزایش جمعیت تهران جلوکیری شود، قدمی برای جلوگیری از بدتر شدن ترافیک و آلودگی هوای بحرانی آن براشته شده است. در حالیکه دیشب فقط شهردار تهران قول ساخت سالانه ۱۸۰۰۰۰ آپارتمان در تهران داد!!!!
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
بی وجودا اگر مثل کشورهای متمدن بعد از ۵ سال ماشین هر فردی رو

تحویل بازیافت می‌دادین و جاش یه نو تحویل می‌دادین هم اینجوری نمیشد هم رونق تولید بود اما ذاتا عتیقه هستین
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
دقیقا،
نه به قول شما امکانات تعویض ماشین های فرسوده و عتیقه را برای ملت تسهیل میکنند و نه اجازه میدهند ماشین های چند سال کهنه با کیفیت اروپایی که صد برابر بهتر و سالم تر ازماشین های ساخت داخل هستند وارد شود