سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خط B مترو تاریخ شهرسازی قم را رقم خواهد زد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: با توجه به افزایش جمعیت منطقه پردیسان در آینده‌ای نزدیک خط B مترو یک خط سنگین بوده و باید در حد خطوط تهران به آن نگاه کنیم.

 روح‌الله امرالهی در شصت و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، بازنگری طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل شهری قم را موردبررسی قرارداد و گفت: این بازنگری بعد از ۱۵ سال انجام و چالش‌های مختلفی داشته و طی این ۱۵ سال گذشته بیش از ۹۰ درصد معابر شهر تکمیل‌شده است.

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم توسعه معابر شهر را قابل‌تقدیر دانست و افزود: کار اصلی ایجاد معابر شهر انجام‌شده و امروز باید همه‌جانبه به تکمیل طرح‌های پیشنهادی در طرح جامع توجه کنیم و فقط تنها خیابان اصلی و ضروری شهر که تکمیل‌نشده عمار یاسر است و بر اساس همین موضوع بر اجرای همه‌جانبه بقیه طرح تأکیدداریم.

امراللهی با تأکید بر تغییر معبر رودخانه به بلوار شهید سردار سلیمانی تصریح کرد: باید در تمام اسناد این تعبیر بکار برود، اما باید ملاحظات مشاور را نیز در حفظ ایمنی مسیر در نظر بگیریم و در نظر داشته باشیم به‌هرحال این مسیر رودخانه بوده و شورای عالی ترافیک کشور به این موضوع توجه می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بر تبدیل رودخانه به موزه پدافندی اشاره کرد و گفت: وقتی تمام طرح‌ها همه‌جانبه دیده شود، می‌توانیم بر روی سیما و منظر شهری در بلوار شهید سردار سلیمانی کارکرده و رودخانه را با کاربری موزه پدافندی ببینیم و بر روی دو سطح شده بلوار امام موسی صدر برنامه‌ریزی کنیم.

امرالهی به چالش‌های اجرای خط B مترو نیز توجه کرد و گفت: اجرای خط B مترو یک سند است و این سند تاریخ شهرسازی شهر را رقم میزند، زیرا سه‌نظام حرکتی، کالبدی و عملکردی دارد و اگر ما در نظام حرکتی درست عمل نکنیم دو نظام بعدی دچار مشکل خواهد شد.

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزایش جمعیت منطقه پردیسان را در چند سال آینده یادآور شد و بیان کرد: با توجه به ساخت مسکن ملی در پردیسان، در آینده‌ای نزدیک جمعیت این منطقه به عددی بالغ‌بر ۴۰۰ هزار نفر خواهد رسید و امکان تبدیل این منطقه به شهر وجود دارد که ساخت مترو با توجه به شرایط پردیسان ضرورت دارد.

امراللهی اجرای خطوط مترو به علت هزینه سنگین آن را موردتوجه قرارداد و گفت: شاید به علت هزینه سنگین اجرای مترو مجبور به کنار گذاشتن آن شویم و برای همین باید سایر مد‌های حمل‌ونقلی برای جمعیت شهر قم که به‌زودی به دو میلیون نفر می‌رسد، دیده شود و برای مدیریت شهر در آن زمان باید امروز تدابیر لازم اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت این منطقه در آینده‌ای نزدیک خط B مترو یک خط سنگین بوده و باید در حد خطوط تهران به آن نگاه کنیم و اجرای بی آر تی نیز با همین افق دیده‌شده است و، زیرا توسعه شهر در آینده در منطقه پردیسان خواهد بود.

امرالهی ادامه داد: نمی‌توانیم برای شهر قم نگاهی کاملاً انسان‌محور یا خودرو محور داشته باشیم و باید دوجانبه به این شهر نگاه کنیم، زیرا شهر بسیار توسعه‌یافته و بسیاری از طرح‌ها اجراشده است و نمی‌توانیم آن را با شهر‌های کوچک و دارای زیرساخت‌های مناسب مانند هلند مقایسه کنیم.

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم به اعتراض معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم مبنی بر دیده نشدن مسائل ایمنی در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و گفت: در این شهر عقب‌افتادگی‌های با قدمت ۵۰ سال وجود دارد و مشکلات اجازه انجام بعضی از کار‌ها را به ما نمی‌دهد و باید در نظر بگیریم تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نمی‌توانیم شهروندان را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی وادار کنیم.

امراللهی ادامه داد: با توجه به زائر محور بودن شهر قم، نمی‌توانیم الگو‌هایی مانند شهر اصفهان یا تبریز را برای قم ببینیم و باید شهر قم را مانند شهر مشهد ببینیم، زیرا زنده‌بودن و پویایی شهر برای حضور زائر است و باید طراحی‌ها در شهر قم دو زمانه انجام شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با یادآوری دوباره موقعیت شهر قم در پایان تأکید کرد: با توجه به شرایط قم نمی‌توانیم شهر قم را تک‌بعدی دید و باید دو زمانه دیده شود و برای تمام‌روز‌های پیک و خلوت شهر برنامه داشته باشیم و نگاه همه‌جانبه به این شهر کنیم.

برچسب ها: مترو ، حمل ونقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.