سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای دانشگاه فرهنگیان، اولویت وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: ورود نیروی انسانی به وزارتخانه ما باید از مسیر دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی باشد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در نشست شورای معاونین امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: دو گزاره درباره آموزش و پرورش می‌گویم؛ نخست این که اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در انتهای شهریور امسال برگزار شد و رئیس جمهور هم حاضر بود که دو تفاوت با اجلاس‌های گذشته داشت. نخست این که شعار داشت و شعارش "دگرگونی آموزش" بود. تفاوت دوم این که یک پیش اجلاس داشت که یونسکو میزبان بود و هدفش زمینه سازی از ۲۰۳۰ به سال ۲۰۵۰ بود؛ در یک کلمه یعنی حکمروایی از طریق حکمرانی آموزش توسط نظام سلطه.

وزیر آموزش و پرورش مروری تاریخی بر سیر تغییرات در آموزش و پرورش داشت و با اشاره به این که تضارب جدی آراء در زمینه تغییر بنیادین آموزش و پرورش در طول تاریخ انقلاب وجود داشته است، گفت: به عنوان مثال، نظام ترمی متوسطه یا همان نظام قدیم یک نسخه وارداتی بود که آوردند و اجرا می‌شد تا سال ۱۳۹۰ که سند تحول بنیادین به تصویب رسید. متاسفانه در همین دهه ۹۰ بود که نسخه وارداتی دیگری به نام ۲۰۳۰ تصویب شد که پیشینه آن را می‌دانید. چنین اتفاقاتی در سال‌های گذشته رخ داده اند.

مدارس را ۳ سال تعطیل کردند و یک نفر اعتراض نکرد

نوری ادامه داد: متاسفانه اندیشه‌های غربی دیگری مطرح شد که خانواده‌ها را هدف گرفته بود. مدارس ما سه سال تعطیل بود، اما یک نفر اعتراض نکرد که دانش آموزان مشکل فاصله تربیتی در بعد روانشناختی و جامعه شناختی پیدا می‌کنند؛ در حالی که نهایت تعطیلی مدارس در جوامع دیگر، شش ماه بوده است. نظام سلطه به دنبال این‌ است که مدارس و دانشگاه‌ها را واقعا تعطیل کند.

وی با بیان این که باید جدی‌تر و هوشمندانه با این قبیل موضوعات برخورد کرد، گفت: ضعف‌هایی در نظام آموزش و پرورش داریم از جمله این که ارتباط وثیقی با اولیای دانش آموزان نداریم. مهد‌های کودک را به بهزیستی سپرده بودند؛ در حالی که بهزیستی عقبه آموزشی و علمی در این زمینه نداشت. به همین خاطر بود که رهبری تذکر دادند تا این که در نهایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پنج سال شخصی را سرپرست دانشگاه  کردند که معتقد بود  نباید این دانشگاه وجود داشته باشد و نتیجه این شد که فقط از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه، دانشجو جذب می‌کردند و برخی اثرات منفی آن را مشاهده می‌کنیم.

نوری با اشاره به این که مدرسه هنوز نهاد مورد اطمینان و معتبری است که ۲۴ میلیون دانش آموز و نوآموز دارد، عنوان کرد: شاکله مغز در دو سال اول زندگی شکل می‌گیرد. تربیت را باید به سنین پایین‌تر ببریم. قبلا تربیت عاریه‌ای و مصنوعی نبود؛ اما امروز بچه‌های ما از سنین پایین تحت تاثیر محتوا‌های نامناسب هستند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما احیای دانشگاه فرهنگیان است. هیئت ممیزه دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم بود که مقدمات فراهم شده تا این هیئت ممیزه به دانشگاه فرهنگیان برگردد. آزمون جامع و ارزیابی‌های حرفه‌ای در طول سال از جمله ابزار‌هایی هستند که صلاحیت دانشجومعلمان سنجیده می‌شود. دانشجومعلمان باید مجهز به مهارت‌های مورد نیاز باشند. تربیت نیروی مستعد برای مناطق محروم نیز مورد توجه است.

صلاحیت دانشجومعلمان سنجیده می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که رهبری در زمینه ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش عبارات و موکداتی داشته‌اند، گفت: ایشان به ورود برف انباری نیرو به آموزش و پرورش اشاره کرده و تاکید کرده بودند که ورود نیروی انسانی به این وزارتخانه باید از مسیر دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی باشد.

نوری ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان، بزرگترین دانشگاهی است که ۹۵ هزار دانشجو دارد. رهبری هم بر تقویت دانشگاه فرهنگیان تاکید کرده‌اند. نسبت دانشجو به استاد خوب نبوده است که اکنون دارد تقویت می‌شود و فراخوان‌هایی برای جذب داده شده است. همه به ما کمک کنید که فرمان حضرت آقا روی زمین نماند. دلسوزی باید باشد، اما توجه کنیم که آموزش و پرورش متفاوت از جا‌های دیگر است و نباید بی حساب و کتاب نیروی انسانی جذب شود. باید رشته‌ها با موضوع تحصیل مرتبط باشد. اکنون ۶۰ درصد این‌ها که بر اساس قانون تعیین تکلیف جذب شده‌اند، رشته تحصیلیشان منطبق نیست.

وی تاکید کرد که هرجا پیشرفت برایتان مهم بود، حتی هرجایی که مابه ازای اقتصادی‌اش برایتان اهمیت دارد، باید به سراغ آموزش و پرورش بروید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
کدوم احیا جناب وزیر وقتی بیش از نیمی از معلمان از محل غیر دانشگاه فرهنگیان استخدام شده اند توهین چندسال اخیر بیش از چهارصد هزار نفر استخدامی از اینها الناس معلم می خوایم وافراد با خبر شده واز جاهای دیگر ناامید اومدن توصیف وجذب شدند و بدون آموزش رفتند سرکلاس درس وجالبتر اینکه خیلیا مدیر ومسول و نظریه پرداز و ارزشیاب و...و...و...شده اند وبعد چه معجونی درست خواهدشد وشده متأسفانه....؟!؟!؟؟؟؟؟؟؟