پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی که خدمات آنها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۱۰۰ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران در بین سازمانهای مستقل قرار دارد و در این درگاه ۱۰۵ خدمت برای آن تعریف شده است که از بین آنها موارد متعددی قابل ارائه به شکل الکترونیک هستند. بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق سامانه «ایثار من» به پنجره ملی خدمات متصل شده و در صفحه نخست این درگاه، خدمات به صورت طبقه بندی شده برای افراد قابل مشاهده است.
اواخر شهریور ماه بود که بنیاد شهید و امور ایثارگران در گزارشی بنیاد شهید و امور ایثارگران را از دستگاههایی معرفی میکند که پنجره واحد خود را راه اندازی کرده اند و از این نظر به تکلیف خود در اتصال به پنجره خدمات دولت هوشمند که مهلت آن در شهریور به پایان رسید عمل کرده بود.
بستری و درمان ایثارگران در بیمارستانها و کلینیک ها، احراز ایثارگری، رسیدگی به شکایات ایثارگران در کمیسیون ماده ۱۶، آماده سازی زیرساختها و اعطای تسهیلات اشتغال و کارآفرینی ایثارگران و صدور معرفی نامههای عمومی شاهد و ایثارگر از اهم خدمات این بنیاد است.
در سامانه ایثار من خدمات درخواست بازنشستگی جانبازان، سامانه دیدار، واگذاری خودرو، فیش حقوقی ایثارگران و پلاک ویژه در بین خدمات پرکابرد این پنجره واحد معرفی میشوند. سامانه دیدار به منظور دسترسی آسان ایثارگران به مدیران بنیاد در کلیه سطوح مدیریتی با رویکرد حل مسئله طراحی شده است.
در بخش خدمات مسکن، ۱۲ مورد مانند وام مسکن، عوارض نوسازی و عوارض شهرداری دیده میشود. بخش دیگری هم با عنوان خدمات و سرویسهای هوشمند خدمات دیگری را از جمله بیمه عمر و حوادث غیرمترقبه، معافیتهای نظام وظیفه، پلاک ویژه و صدور بیمه پایه و تکمیلی به ایثارگران ارائه میدهد. بخش دیگری هم برای خدمات مربوط به اشتغال ایثارگران در این سامانه در نظر گرفته شده و مجموعا ۱۱ خدمت هم در این بخش قابل استفاده است.