سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدایار مطرح کرد؛

توجه به عوامل حوزه نشر از راهکار‌های تبدیل شدن کتاب به دغدغه فرهنگی

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای مسئله مند شدن کتاب در میان مردم باید نویسندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کتاب را دارای حرمت بدانیم.

ابراهیم خدایار، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: مهم‌ترین کاری که در زمینه مسئله‌مند شدن کتاب در بین مردم می‌توان انجام داد این است که نویسندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کتاب و در یک کلمه تمام دست‌اندرکاران حوزه کتاب و نشر را دارای حرمت بدانیم، یعنی در اجرای برنامه‌های فرهنگی به نحوی عمل کنیم که نویسندگان و شاعران به‌عنوان نخبگان به جامعه معرفی شوند. نخبه کسی است که دارای مرجعیت و اعتبار در جامعه است. در واقع زمانی که از نویسندگان و فعالان حوزه نشر به‌عنوان نخبه در جامعه یاد شود، آثارش به وضوح در جامعه دیده شده و سبب حرکت به‌سوی یک جامعه فرهنگی می‌شود.

وی افزود: برگزاری رویداد‌هایی به اسم هفته کتاب و نمایشگاه‌های کتاب، ابزار‌هایی برای ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی به حساب می‌آیند و هرقدر این ابزار‌ها متنوع‌تر باشند، مردم با کتاب و فرهنگ کتابخوانی بیشتر اُنس می‌گیرند. وقتی مسئله‌ای تبدیل به دغدغه اول جامعه‌ای شود، دیگر اینکه چه ابزاری یا چه ابزار‌هایی استفاده می‌شود، اهمیت چندانی ندارد و هر قدر از ابزار‌های متنوع‌تری استفاده شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

خدایار ادامه داد: تولیدکنندگان یا نویسندگان و توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان کتاب سه حلقه در زنجیره فرهنگی کتاب به حساب می‌آیند. از این‌ رو ابزار‌هایی باید در اختیار داشته باشیم که متصل‌کننده حلقه‌های فرهنگی کتاب به یکدیگر باشند.

این پژوهشگر در پایان گفت: این که گفته می‌شود مردم ما کتاب نمی‌خوانند، یک پیش‌فرض است که ممکن است به‌صورت صد درصد هم درست نباشد. من اعتقاد دارم جامعه‌ای که از دل آن سهراب سپهری و نیما بیرون می‌آید، نمی‌تواند کتابخوان نباشد. همچنین جامعه‌ای که در آن کتاب‌های حافظ و سعدی با قیمت‌های گران به فروش می‌رسند، نشان از کتابخوان بودن مردم دارد. اما اگر بپرسید این مطلوب جامعه ماست باید بگویم نه چنین سطحی از کتابخوان بودن برای جامعه ما مطلوب نیست. البته موانعی مثل مسائل اقتصادی و فرهنگی وجود دارد که باعث می‌شود حد مطلوب کتابخوانی در جامعه محقق نشود. همچنین تکنولوژی‌های جدیدی مثل شبکه‌های اجتماعی مردم را تنبل می‌کند و کم کم شبکه‌ها جای کتاب را بین مردم می‌گیرند.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.