سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

افزایش موارد آنفلوآنزا در خراسان جنوبی قابل پیش‌بینی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما، پیش‌بینی بر افزایش موارد آنفلوآنزا است لذا والدین و مسوولان باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

شایسته گفت: بسیاری از مدارس استان مشکل تهویه هوا دارند و تاکید می‌کنیم دانش‌آموزان از ماسک استفاده کنند.

او افزود: رعایت فاصله‌ها با بازگشایی مدارس عملا منتفی شده از طرفی تا حدودی حساسیت‌های والدین و شهروندان کاهش یافته و منجر به افزایش بیماری و شیوع ویروس آنفلوآنزا در استان شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: از ۱۵ شهریور امسال تاکنون از ۲ هزار و ۳۵۶ بیمار در استان خراسان جنوبی تست آنفلوآنزای ۹۹۹ نفر از جمله ۱۸۵ دانش‌آموز مثبت بوده است.

او ادامه داد: از نیمه شهریور ماه با شیوع بیماری‌های حاد تنفسی، بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی استان علاوه بر کرونا در زمینه شیوع آنفلوآنزا نیز کنترل شدند.

شایسته تصریح کرد: هسته اولیه بیماری آنفلوآنزا در مدارس شکل می‌گیرد و این بیماری از دانش‌آموزان در خانواده‌ها و سپس جامعه گسترش پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: آنفلوآنزا یک بیماری ناشی از ویروس‌های آنفلوآنزا است که باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: آنفلوآنزای انسانی به‌شدت واگیر است و معمولا از طریق سرفه و عطسه از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌شود.

او بیان کرد: این بیماری با سرماخوردگی متفاوت است و تاکنون چهار گونه A، B، C، D شناسایی شده که نوع A شایعترین نوع ویروس بوده و باعث همه‌گیری در جامعه می‌شود.

شایسته افزود: آنفلوآنزای نوع A باعث بیماری در انسان و حیوان می‌شود و داده‌های تاریخی بیانگر خطر انتقال آنفلوآنزا بین حیوانات و انسان و توانایی بالقوه ایجاد خطر پاندمی با این نوع ویروس است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی اظهار کرد: آنفلوآنزای نوع B در جامعه انسانی در گردش بوده و عامل اپیدمی فصلی است، نوع C منجر به بیماری متوسط شده و به ندرت گزارش می‌شود.

او گفت: به طور کلی آنفلوآنزا با میزان ابتلای تخمینی سالانه ۵ تا ۱۰ درصد بالغان و ۲۰ تا ۳۰ درصد در کودکان رخ می‌دهد که امسال با بازگشایی مدارس شاهد افزایش زیاد این بیماری در سطح استان هستیم.

شایسته افزود: در حال حاضر موثرترین راه پیشگیری از بیماری و دفع شدت بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، انجام واکسیناسیون است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی بیان کرد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال ظاهر می‌شود.

او تب و سرفه را علایم کلیدی این بیماری ذکر کرد و گفت: سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه دارد، ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: دفع ویروس احتمالا در افراد بالغ بین سه تا پنج روز بعد از بروز نشانه‌های بالینی بیماری و در کودکان هفت تا ۲۱ روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.

او افزود: اثربخشی واکسن آنفلوآنزا براساس سن و بیماری‌های زمینه‌ای و سلامت گیرنده واکسن ممکن است بین ۴۰ تا ۶۰ باشد، اما ۱۰۰ درصد از بستری شدن جلوگیری و خطر مرگ را ۳۱ درصد و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را تا ۸۲ درصد کم می‌کند.

شایسته گفت: از ابتدای مهر ماه تاکنون سه هزار و ۵۸۱ دز واکسن آنفلوآنزا وارد استان خراسان جنوبی و ۱۰۰ درصد توزیع شده، همچنین هزار و ۴۸۵ واکسن در حال تزریق است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برخی گروه‌ها در معرض خطر و برخی در معرض تماس هستند، خانم‌های بارداری که سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان مقارن با فصل شیوع آنفلوآنزا است، سالمندان و ساکنان آسایشگاه‌ها و کارکنان آن، جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

او افزود: تاکنون هزار و ۵۰۰ دز واکسن آنفلوآنزای رایگان برای مادران باردار پرخطر تزریق شده است و متقاضی وجود دارد که در صورت تامین مجدد تزریق خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.