سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر حدنگار سازمان ملی زمین و مسکن مطرح کرد:

مذاکره با بخش خصوصی برای تامین ۷ هزار و ۳۶۰ هکتار از اراضی نهضت ملی مسکن

سلیمی گفت: از میان اراضی شناسایی شده برای طرح نهضت ملی مسکن، ۷ هزار و ۳۶۰ هکتار در مالکیت بخش خصوصی است که در حال انجام مذاکرات برای اضافه شدن این اراضی به طرح هستیم.

برنامه امروز میز اقتصاد به بررسی تامین زمین در نهضت ملی مسکن با حضور ایلاتی کارشناس مسکن، سلیمی مدیر حد نگار سازمان ملی زمین و مسکن و بهبهانی مدیر سازمان ثبت و  اسناد کشور پرداخت.

تا کنون چه مقدار زمین برای نهضت ملی مسکن شناسایی شده است ؟

سلیمی: برای تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی، اراضی که ما در محدوده شهر شناسایی کردیم بیست و چهار هزار و دویست و بیست و چهار هکتار در محدوده شهر است. ما در محدوده شهر در مورد زمین محدودیت هایی داریم. مراحل اداری این اراضی در محدوده شهر در حال اجرا است.

مالکیت این زمین ها برای چه کسی است ؟

سلیمی: مالکیت آن برای سازمان ملی مسکن بوده و دولتی است که ما با شرایطی که داریم ناگزیر شدیم از اراضی داخل حریم که اراضی مستعد مسکن هستند استفاده کنیم.

این زمین ها اکنون در اختيار سازمان راه و شهرسازی است. هفت هزار و سیصد و شصت هکتار هم در مالکیت بخش خصوصی است که ما در حال انجام مذاکرات آنها هستیم که به آن زمین ها اضافه کنیم. این مذاکرات بستگی به نیاز آن شهر دارد‌.

برای هشت هزار هکتار مهلت قانونی ثبت سند به پایان رسیده آیا شما تعلل کرده اید؟

سلیمی: شناسایی اراضی در سطح کشور مشکلاتی دارد. وقتی ما تحقیق کردیم تعداد زمین ها را  ابلاغ کردیم. از مردادماه تا کنون ما تقریبا سه هزار و هفتصد و هشتاد و چهار هکتار از اراضی شناخته شده سندش به نام سازمان ملی زمین و مسکن خورده است‌. یعنی ما تقریباً هزار هکتار کمتر از سه ماه سند ها را اخذ کردیم. پروسه زمانی را مکاتباتش را انجام دادیم.

 چرا مابقی سند ها تا کنون صادر نشده است ؟

بهبهانی: من باید از همکارانم در سراسر کشور تشکر کنم. از این تعداد که گفته شد فقط هزار و هفتصد هکتار آن دارای پلاک ثبتی و نقشه بوده است. بقیه فاقد پلاک ثبتی و نقشه هستند.وقتی درخواست بدون پلاک ثبتی باشد فرایند در قانون گذاشته نشده و فرایند تهیه نقشه بر عهده ما نیست.

 آیا سازمان ثبت متولی این موضوع نبوده است؟

بهبهانی:  در خواستی که دوستان برای ما ارائه کردند پلاک ثبتی و نقشه پیوسته ای دیده نمی‌شود اما آن دستگاه از آن استفاده می‌کند. پلاک ثبتی دارد و فاقد نقشه نیست اما به ما داده نشده است. در خواست دوستان ناقص است و نقشه ضميمه نشده است. من خواهش میکنم که مهندسی مجدد انجام شود و توجه شود ما ظرفیت هایی را به وجود آوردیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

ایلاتی:  سازمان ثبت منتظر است سازمان اجرایی و حتی مردم مراجعه کنند بعد سند صادر کند و این رویکرد غلطی است.

قانون حد نگاری بیش از پنجاه سال در کشور ما قدمت دارد‌. اکنون پنجاه درصد اسناد کشور قولنامه ای است و اساسا ساختار ثبتی ندارند. رویکرد سازمان بسیار اشتباه است‌ و باید اصلاح شود. خود دستگاه قضایی باید این حسن اجرای کار را در نظر بگیرد.

این مطلب درست است ؟

بهبهانی: من از ایشان دعوت میکنم که بیایند در سازمان ثبت و فرایند های قانونی را ببینند و قطعا در نظرشان تجدید نظر خواهند کرد. درخواست های وزارت راه و شهرسازی که به ما داده شده نقشه و مواردش را ضمیمه نکردند. در خواست باید به ما کامل داده شود. در منطقه ما در این خصوص هیچ گونه تکلیفی نداریم. هر درخواستی که مستند به پلاک ثبتی باشد در استان مرکزی همکاران ما رفتند نقشه بکشند دانشگاه به آنها اجازه نداده در حالی که ما وظیفه ای در این قبال نداشتیم. این ملک که در آن پروژه اجرا شده دیگر زمین نیست و به کسانی دیگر واگذار شده است. اگر درخواست کامل باشد ما وظیفه داریم.


آیا سازمان ملی مسکن دسترسی به اطلاعات ثبتی دارد یا خیر ؟

 سلیمی : خیر. ما فقط زمین های مازاد را می توانیم تشخیص دهیم. واحد های ثبتی اگر از ما مدارک‌ خواستند ما سعی کردیم آنها را تامین کنیم و همکاری های جامع و کامل را انجام دهیم. موقعیت زمین در سیستم است و همه اطلاعات حتی کاربری در آن مشخص شده است.

 نظر شما چیست ؟

بهبهانی: بله اگر مختصات را ارائه دهند ما با مختصاتی که داریم سریع زمین ها را شناسایی می‌کنیم اما مختصات در اختیار ما نیست. در برخی استان ها دوستان خود راه و شهرسازی می‌گویند ما نمی‌توانیم زمین های دولت را معرفی کنیم.

درست است؟

سلیمی: ما باید سمتی داشته باشیم برای شناسایی و ورود به زمین. این کار در سازمان ثبت انجام شده و در سامانه نشسته است اینکه دوباره ضرورت دارند که به آنجا بروند توجیهی ندارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.