سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

گام اول کتا‌بخوانی کودکان عضویت پدر و مادرها در کتابخانه‌هاست

یک کتابدار گفت: پدر و مادر فرزندان به صورت خودجوش در کتابخانه‌ها عضو شوند چرا که فرزندان الگوی تمام نمای پدر و مادر هستند.

زینب کمیزی کتابدار کتابخانه عمومی علامه محمد تقی ایوانکی شهرستان گرمسار گفت: کتابخانه‌های عمومی در گسترش فرهنگ مطالعه تاثیر بسزایی دارند، هنگامی که می‌خواهیم کتابی را بخوانیم ابتدا نام کتابخانه در ذهن ما تداعی می‌شود، از آن جایی که کتابخانه‌ها محیط دلنشین و آرامبخشی را برای افرادفراهم می‌کنند باعث می‌شود که علاقمندان به کتاب دور یکدیگر جمع شوند.

به گفته کمیزی، با توجه به منبع ارزشمند و سالن مطالعه‌ای که در کتابخانه‌ها وجود دارد، می‌توان به کتابخانه‌ها مراجعه کرد و از محیط آرام کتابخانه‌ها استفاده کرد، بیشتر نخبگان جامعه در کتابخانه‌ها رشد کرده اند.

این کتابدار گفت: اخلاق حرفه‌ای از اولویت‌های مهم در شغل کتابداری است که می‌تواند در جلب و اعضای کتابخانه موثر باشد، اخلاق، متانت و صبوری کتابدار فوق العاده در چشم مراجعه کننده خود را نشان می‌دهد به ویژه که بیشتر مراجعه کنندگان کتابخانه دانش آموزان هستند.

کتابدار برتر سال ۱۴۰۱ گفت: دسترسی به فناوری‌های نوین در مدیریت کتابخانه‌های عمومی نقش بسزایی دارد، به ویژه در جامعه‌ای هستیم که این روز‌ها همه نسبت به پیشرفت علم و فناوری آگاه هستند و سواد اطلاعاتی افراد روز به روز در حال افزایش است.

کمیزی گفت: آگاهی و خلاقیت دو ویژگی بسیار مهم برای یک کتابدار است، چرا که باید نسبت به کتاب‌های موجود در کتابخانه آگاه باشد تا در هنگام مواجه با سوالات افراد در خصوص کتاب‌های مختلف بتواند به راحتی سئوالات افراد را پاسخ دهد و بر اساس علایق افراد به آن‌ها کتاب معرفی کند.

او می‌گوید: بسیاری از والدین درخصوص راهکار‌های علاقمند شدن کودکان به کتاب از ما سوال دارند، پیشنهاد میکنم در چنین شرایطی پدر و مادر فرزندان به صورت خودجوش در کتابخانه‌ها عضو شوند چرا که فرزندان الگوی تمام نمای پدر و مادر هستند، اگر کودکی در منزل شاهد وجود کتابخانه و مطالعه کتاب توسط اعضای خانواده به ویژه پدر و مادرش باشد قطعا به مرور زمان علاقه به مطالعه و کتاب در آنها به واسطه الگو پذیری نهادینه خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.