سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت کشور آماده تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی در سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مجموعه وزارت کشور آمادگی لازم جهت تامین اعتبارات برای ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری به منظور ارتقای تولید محصولات کشاورزی در این استان را دارد.

داوود شهرکی در نشست شورای هماهنگی معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان سرزمینی امن برای سرمایه‌گذاری در همه زیر بخش‌های کشاورزی بویژه دام و دامپروری، زراعت و باغبانی، شیلات و آبزی پروری است و معتقدیم با توسعه سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها می‌توانیم توسعه پایدار استان را رقم بزنیم.

وی بر پشتیبانی از تولید و تولیدکنندگان و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به توانمندی‌ها، چالش‌ها و محدودیت‌های منابع آبی بخش کشاورزی به منظور حمایت از برنامه‌های توسعه‌ای این بخش خواستار افزایش میزان آب تخصیصی از سد‌ها به بخش کشاورزی، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض و فنی و اعتباری به بهره‌برداران و تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های مجتمع‌های گلخانه‌ای شد.

سید محمدرضا سید حسینی طرح توسعه خودکفایی سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر، توسعه باغات موز برای خودکفایی کشور به واردات موز، توسعه صنایع تبدیلی، تکمیل زنجیره ارزش تولید محصولات کشاورزی، توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری و بازار پسند، توسعه شترداری نوین، توسعه کشت‌های قراردادی، تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری، توسعه اراضی کشت میگو و آبزی پروری و سند دار کردن اراضی کشاورزی را از مهمترین طرح‌های در دست اجرای بخش کشاورزی استان برشمرد.

وی تاکید کرد: توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی، برای تحقق توسعه پایدار سیستان و بلوچستان امری حیاتی است و بخش کشاورزی به واسطه تاثیرگذاری گسترده بر اقتصاد در صورت فراهم بودن شرایط لازم به تنهایی می‌تواند نیروی محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: این استان فرصت بی نظیری برای سرمایه گذاری است و گسترش شیوه‌های کشاورزی پایدار موثرترین روش در پیشبرد اهداف توسعه این بخش است. سرمایه گذاری‌های کلان و حمایت از چارچوب نهادینه‌ای، ایجاد تعهدات تجاری و بکارگیری فناوری و روش‌های بادوام در بخش کشاورزی لازمه افزایش بهره وری با حفظ تنوع زیستی در مزارع است.

وی ادامه داد: تعامل و همکاری کشاورزان منطقه و بخش خصوصی در افزایش بازده کشاورزی و تنوع زیستی به شکل نظام یافته بسیار تاثیرگذار است.

حسینی تصریح کرد: باغبانی و تولید میوه‌های منحصر بفرد از دیگر مزیت‌های بارز و توانمندی‌های مهم بخش کشاورزی استان است بطوریکه خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهمترین محصولات باغی استان است که بسیاری از آن‌ها تنها مختص این منطقه بوده و قابلیت توسعه و صادرات نیز دارد.

وی افزود:همچنین رشد و گسترش چشمگیر کشت گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان از دیگر ظرفیت‌های متنوع بخش کشاورزی استان بشمار می‌رود به گونه‌ای که خیار، گوجه فرنگی، گل و گیاه زینتی، توت فرنگی، آناناس و موز از محصولات گلخانه‌ای است که قابلیت تولید و کشت در گلخانه را داشته و چند بار برداشت آن‌ها در سال مزیت مناسبی برای عرضه به بازار‌های مصرف کشور محسوب می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.