سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی‌خطرسازی روزانه ۱۲ تن زباله بیمارستانی در اصفهان

کارشناس بهداشت محیط و مدیریت پسماند بیمارستان‌های استان اصفهان گفت:به طور میانگین روزانه ۱۷ تن زباله عفونی و تیز و برنده در سطح بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی اصفهان تولید می شود.

احمد شماعی زواره گفت: حجم روزانه پسماند‌های پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی شهر اصفهان و شهرستان‌های مبارکه، لنجان فلاورجان، خمینی شهر، نجف آباد و تیران و کرون که به محل دفن منتقل می‌شود به طور میانگین روزانه حدود ۱۷ تن است که از این میزان ۱۲ تن زباله بیمارستانی در مبداء تولید و بی‌خطرسازی می‌شود.

او افزود: روزانه ۵ تن زباله از سطح مراکز سرپایی شامل مطب ها، کلینیک ها، آزمایشگاه‌ها و ... در ۷ شهر بزرگ استان اصفهان تولید که بر اساس ضوابط اجرایی پسماندها، این مراکز یا بایستی از خدمات بی خطرسازی بیمارستان‌های مجاور استفاده کرده و یا از سایت‌های مرکزی و منطقه‌ای برای بی خطرسازی پسماند‌های خود استفاده کنند.

کارشناس بهداشت محیط و مدیریت پسماند بیمارستان‌های استان اصفهان تصریح کرد: اکنون ۵۸ بیمارستان در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۳۰ بیمارستان در شهر اصفهان قرار دارد و تمام این بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه بی خطرساز پسماند است.

او گفت: بر اساس ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماند‌های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها موظف به تفکیک، جمع آوری، نگه داری و بی‌خطر‌سازی زباله‌های بیمارستانی است و پس از عادی سازی پسماندها، شهرداری‌ها موظف به حمل و نقل و دفع نهایی این پسماند‌ها هستند. اما محیط زیست خروجی پسماند‌های پزشکی از دستگاه‌های بی خطرساز را همچنان ویژه تلقی می‌نماید.

شماعی زواره افزود: این نگاه محیط زیست به زباله‌های بی خطر باعث شده که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن صرف هزینه‌های هنگفت برای فرایند بی خطرسازی، هزینه حمل و نقل و دفع نهایی را نیز متحمل شود.

کارشناس برنامه بهداشت محیط و مدیریت پسماند بیمارستان‌های استان اصفهان تصریح کرد: با تکمیل ظرفیت دفن پسماند در محل قبلی، طبق مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان مقرر شده، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شرکت ره پویان صالح که زیر نظر محیط زیست استان اصفهان فعالیت میکند، تفاهم نامه‌ای را منعقد که مرحله دفع نهایی پسماند‌های پزشکی پس از بی خطرسازی را به روش زباله سوز انجام دهد که به ازای یک کیلوگرم پسماند، بایستی ۷ هزار تومان به شرکت رهپویان صالح پرداخت نماید که نسبت به هزینه‌های قبلی چندین برابر شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
از قوطی آمپول پنی‌سیلین و ودر ابعاد مختلف ظرف آمپولها می‌شود به جای ظرف ادویه استفاده کرد؟ در جایی دیدم که به شدت مورد استقبال این کار هستند وهرچه ظرف آمپول و واکسن و ظرف آمپولهای مختلف هست را می‌گیرند برای این کار