سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۸۰ سایت ترویج کشاورزی در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور کاهش مصرف آب و توسعه کشت گیاهان کم آب بر، ۸۰ سایت الگویی تولیدی و ترویجی در اراضی کشاورزی این استان راه‌اندازی شده است.

بهزاد شهرکی اظهارداشت: به منظور استقرار الگوی کشت مناسب در عرصه‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان در سال زراعی جاری کاشت ۵۰ محصول زراعی در هفت گروه غلات، حبوبات، نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، سبزیجات، محصولات جالیزی و محصولات صنعتی در سطح اراضی قابل کشت استان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از رویکردها و اهداف اساسی در اجرای الگوی کشت می‌توان به کاهش آب مصرفی توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب بر، اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه، دانه‌های روغنی و همچنین افزایش ضریب نفوذ دانش که منجربه ارتقای عملکرد در واحد سطح و کاهش ضایعات می‌شود اشاره کرد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به محدودیت‌های فراوان در حوزه منابع آبی توجه به افزایش عملکرد در واحد سطح با استفاده از روش‌های به زراعی و به نژادی و نیز انتقال دانش از کشاورزان پیشرو و مراکز تحقیقاتی به سایر بهره برداران از اولویت‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی در اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: هم‌اینک فاصله فاحشی بین متوسط عملکرد قالب محصولات سیستان و بلوچستان نسبت به رکوردهای عملکرد استانی وجود دارد که این امر ناشی از عدم بهره‌وری مناسب از عوامل تولید است.

شهرکی یکی از اهداف مهم در راه‌اندازی سایت‌های الگویی تولیدی و ترویجی کاهش این فاصله عملکردی با افزایش ضریب نفوذ دانش به بهره‌برداران عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی این استان اراضی کشاورزی قابل کشت آن حدود ۱۶۰ هزار هکتار است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.