سید علی المدرسی معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در نشست شورای راهبری با خیر مقدم به اعضا اظهار داشت: طرح مهارتهای زندگی مبتنی بر حیات طیبه که در سطح مدارس ابندایی سمای شهر یزد به صورت پایلوت آغاز شده است در سطح دبیرستانها و هنرستانهای شهر یزد به زودی به صورت پایلوت اجرا میشود.
المدرسی گفت: هدایت تحصیلی را متناسب با هر گروه سنی به تفکیک دختر و پسر و سیستم را برای ارائه این خدمت به دانش آموز و خانواده دانش آموز طراحی کنیم و در این مسیر امیدواریم به بخشهایی از اهداف طراحی شده دست پیدا کنیم.
او تصریح کرد: پیچیدگیهایی که در حال حاضر در مسیر هدایت تحصیلی وجود دارد نوع سلوک و سبک زندگی در خانواده هاست و تفاوت این موضوع در هر شهرستان و استان متفاوت است.
معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، خاطر نشان کرد: حرکت با برنامه در این مسیر اهمیت دارد و در هر گروه سنی برنامه ریزی اختصاصی برای حرکت به سمت تعالی و به سمت شناخت خود و توانمندیها و پیچیدگیهایی که خداوند در وجود او به امانت گذاشته، لازم است و همزمان باید با این مسئله ابزارها و وسایل برای رشد حداقلی او فراهم شده باشد.
المدرسی بیان کرد: همه مجموعههای مختلف امکانات مختلفی را فراهم میکنند و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.
او گفت: ورود سما در حوزه مهارتی و تقویت دبیرستانها و توجه به دوره دوم در دبیرستان یک مسئله کلیدی و حساس است که اگر پایههای هدایت تحصیلی آن در دوره قبل درست طراحی و شکل گیری نشده باشد هیچ کدام امکان پذیر نیست.
المدرسی، افزود: بهره مندی از دیدگاه مسئولان مجموعه مدارس سما اهمیت دارد و مدارس باید به سمت معلم توانمند حرکت کنند، زیرا معلم توانمند میتواند در چند جهت برای دانش آموز الگو باشد.
او تأکید کرد: مدیران بسیار بپرهیزند از اینکه دانش آموز با فردی روبرو شود که در اخلاق و معرفت دینی دارای نقص است، زیرا رویکرد جدید ما در مجموعههای سما اجرای طرح مهارتهای زندگی است که به صورت پایلوت در شهر یزد و در سطح مدارس ابتدایی آغاز شده است.
معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، اذعان کرد: امروز نقطه عطفی دراجرای این طرح است و تشکیلات جدیدی برای این طرح در سطح مدارس ابتدایی با حضور خانم حکمت ایجاد شده است و آقای حسنی مجری طرح در حوزه دبیرستان با همکاری مربیان پرورشی برای اجرا وارد عرصه میشوند.
المدرسی، ادامه داد: ۲۵ عنوان در طرح مهارتهای زندگی مبتنی بر حیات طیبه در دوره ابتدایی آغاز را کردهایم و البته در مجموعه کل سما از جمله شهرستان ها، دبستان، دورههای متوسطه اول و دوم و هنرستانها نیاز به یک هماهنگ کننده عالی برای پیگیری امور تولید محتوا و رصد اجرا داریم که آقای مسرور به عنوان هماهنگ کننده عالی طرح و نماینده اجرایی معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد منصوب میشوند.
استاد تمام دانشگاه همچنین گفت: بخش بزرگ مسئولیت ما مربوط به تعالی بخشی در حوزه تحصیل دانش آموز و دیدن مکانی مانند قرائت خانه، کلاسهای تقویتی و استفاده از ظرفیتهای آموزشی و ظرفیت آموزشگاهی در مرکز استان است.
معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، با بیان این مطلب که منتظر توفیقات و تولد معیارهای جدید برای حوزه مهارت هستیم، اظهارداشت: به طور مثال در شهرستان میبد، هنرستان در کنار دانشکده مهارت و کارآفرینی و بال دیگر آن در کنار مرکز رشد و فناوری ایجاد شده است.
المدرسی با طرح این سئوال که «موفقیت در حوزه سما آموزش چیست؟» افزود: موفقیت اصلی خروجی مجموعهها به لحاظ بار فکری و اخلاقی خواهد بود و راه حل آن اصلاح ورودی است که باعث اقبال بیشتر خانوادهها میشود و مدیریت نوع ورودی نیز پیچیدگیهای خودش را دارد.
او تصریح کرد: در دبیرستان پسرانه علاوه بر ایجاد قرائت خانه، فضای ورزشی را هم ایجاد کرده اند و اینگونه برنامه ریزی یعنی تغییر دادن تراز مدرسه و ما فضا را برای اینگونه مدیریت خلاق ایجاد و حمایت میکنیم.
استاد تمام دانشگاه بیان کرد: ۱۹ مدرسه از کل کشور به عنوان مدارس آموزنده ویژه انتخاب شدند و دبستان پسرانه یزد موفق بوده که طرحهای تعالی بخش کیفی آن را میتوان استفاده کرد.
المدرسی اظهار امیدواری کرد: همراه با حل مشکلات و دیدن نقاط ضعف و اصلاح روشها، این موفقیتها افزایش یابد.