سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در چین و افزایش آن در اروپا

در یک مطالعه جدید آلودگی دی اکسید کربن ناشی از سوخت‌های فسیلی در چین کاهش و در اروپا افزایش داشته است.

آلودگی دی اکسید کربن ناشی از سوخت‌های فسیلی در جهان، در مسیر افزایش حدود یک درصدی در سال جاری است. این افزایش به این معنا است که امسال افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بیشتر از هر زمان دیگری است. دانشمندان درباره این موضوع در بیست و ششمین نشست آب و هوا هشدار داده بودند.

گزارش بودجه جهانی کربن نشان می‌دهد بین تعهدات برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و اقدامات انجام شده، شکاف وجود دارد که دانشمندان می‌گویند این شکاف باعث شده است به جای اجرای تعهد برای کاهش دمای ۱.۵ درجه‌ای در برابر گرم شدن زمین، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بیشتر شود.

این روند صعودی استفاده بیشتر از نفت در حمل و نقل به ویژه در حمل و نقل هوایی در پی بازگشایی کشور‌ها پس از تعطیلی‌های کووید ناشی می‌شود.

امسال ۳۶.۶ میلیارد تن دی اکسید کربن برای مصارف انرژی به هوا وارد شد. این میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در ۷۵ دقیقه با وزن هرم بزرگ جیزه برابر است.

یک استاد دانشگاه در این خصوص گفت: اگر به انتشار همان میزان گاز‌های گلخانه‌ای در هر سال ادامه دهیم، ۹ سال آینده همان بودجه‌ها را استفاده خواهیم کرد که به این معنا است که در آن زمان به ۱.۵ درجه خواهیم رسید (تا ۹ سال آینده دمای زمین ۱.۵ درجه گرمتر می‌شود). دقیقا لازم نیست که ۱۱ نوامبر ۲۰۳۱ باشد، اما حدودا در همان زمان این اتفاق خواهد افتاد.

گزارش بیش از ۱۰۰ دانشمند پر از شگفتی است. در این گزارش آمده است، آلودگی کربن چین ۰.۹ درصد کاهش داشته است. کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اروپا ۲ درصد بوده است. در این گزارش آمده است انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ۱.۵ درصد و هند ۶ درصد افزایش یافته است.

به گفته یک استاد دانشگاه، شگفتی بزرگ این است که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای چین کاهش یافته است، اما این روند در اروپا رو به افزایش است. در گذشته شاهد بودیم هر سال انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در چین رو به افزایش بود ودر اروپا رو به گاه بود، اکنون عکس آن را شاهد هستیم. همچنین در آمریکا نیز افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را می‌بینیم.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.