سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس عدلیه:

افراد بی گناه و فریب خورده از عناصر اصلی اغتشاشات جدا هستند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: تأکید شده است تا افرادی که بی گناه هستند و یا فریب خورده اند، از صف عناصر اصلی اغتشاشات جدا شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند گفت: اعتقاد داریم حتی برخی از اغتشاش‌گران نیز ممکن است فریب خورده باشند و توجه به این موضوع در جای خود محفوظ است؛ اما نکته مهم آن است که ضعف‌های مدیریت خود را بشناسیم و اعتراضات مردم را بشنویم؛ چرا که اگر به نقص‌ها و کمبود‌های خود توجه نکنیم، ممکن است همه درد‌ها درمان نشود.

او افزود: صف معترضان را از اغتشاش‌گران جدا می‌دانیم و به مقامات ذی‌ربط قضایی تأکید کرده‌ایم که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و فریب‌خورده اغتشاشات اخیر را از عناصر اصلی جدا کرده و با لحاظ ترتیبات لازم، نسبت به آزادی آن‌ها اقدام کنید.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با اشاره به سخنان مطرح‌شده از جانب برخی دانشجویان مبنی بر ضرورت تمیز قایل شدن میان معترضان و اغتشاش‌گران، گفت: ما هم بار‌ها تأکید کردیم صف معترضان از اغتشاش‌گران جدا است؛ شما نیز توجه داشته باشید که چه کسانی اغتشاش می‌کنند و قرآن و پرچم ایران را می‌سوزانند و اموال مردم را تخریب می‌کنند و مردم را به قتل می‌رسانند و توجه داشته باشید که دشمنان کینه‌توز ما برای ایجاد این اغتشاشات به میدان آمده‌اند.

رئیس قوه قضائیه افزود: مطالبه‌گری و طرح انتقاد و اعتراض، حق شما دانشجویان است، اما باید در کنار این موضوع، ارائه طریق را مدنظر قرار دهید وگرنه به خطا می‌رویم و ممکن است یک اعتراض ناخودآگاه به یک اغتشاش و یک انتقاد به یک تخریب تبدیل شود.

او خطاب به دانشجویان بیرجندی که نسبت به پرونده قضایی برخی هم‌دانشگاهی‌های خود دل‌نگران بودند گفت: حتما اسامی دانشجویانی را که طی قضایای اخیر در دانشگاه‌های بیرجند برای آن‌ها پرونده تشکیل شده، به من ارائه دهید و من دستور می‌دهم چنانچه آن‌ها جرمی مرتکب شده باشند به تناسب جرمشان و لحاظ مواردی نظیر دانشجو بودن، به پرونده آن‌ها رسیدگی شده و ارفاقات قانونی در قبال آن‌ها اعمال شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: تک تک موارد مطرح‌شده از جانب شما دانشجویان عزیز را یادداشت کردم و در خصوص بررسی، انتقال و رفع آنها اهتمام دارم.


بیشتر بخوانید


رئیس قوه قضائیه با اشاره به مطالبه دانشجویان برای برگزاری دادگاه‌های علنی مفاسد اقتصادی گفت: از دهه هفتاد بر برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی مطابق با قانون اساسی و مقررات اصرار داشتم، اما به هر ترتیب ضوابطی از ناحیه مجلس و سایر نهادها در این رابطه ایجاد شده است.

او تصریح کرد: من به حضور در بین اقشار مختلف مردم و شنیدن سخنان و نقد‌ها و اعتراضات آنها، اعتقاد جدی دارم  و بر همین اساس، طی یک سال و نیم اخیر با اقشار مختلفی از مردم و گروه‌های نخبگانی و سیاسی با گرایش‌های مختلف، نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کرده‌ام و معتقدم انسان نباید از شنیدن حرف فرد مخالف خود نگران باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: من در زمانی که معاون اول قوه قضائیه بودم پیشنهاد دادم که در جریان سفر‌های استانی هیأت عالی قضایی، مدیران دستگاه قضا با اقشار مختلف مردم و مراجعان به عدلیه به گفتگوی رو در رو بپردازند و ضمن اطلاع از مشکلات آنها، در زمینه رفع این مشکلات اقدام کنند؛ اکنون نیز این موضوع به یک رویه میان مقامات قضایی تبدیل شده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: سوال این است که آیا دستگاه قضایی در وضعیت مطلوبی قرار دارد یا خیر؛ پاسخ ما آن است که حتما در وضعیت مطلوبی نیستیم، اما نکته مهم آن است که چه تدابیری را برای نیل به مطلوبیت در دستور کار قرار دهیم.

او به برخی از توفیقات و اقدامات در دست اجرای قوه قضائیه که سبب یأس و خشم دشمن شده اشاره کرد و در این رابطه مشخصا از مبارزه با فساد اقتصادی در عین تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و رفع ابهام از عدم استقلال قضات و عملیاتی‌سازی مفاد سند تحول نام برد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با اشاره به بَنری که تصویر وی در آن درج شده بود و‌ در دانشگاه وجود داشت، گفت: به هیچ وجه راضی نیستم که عکس و بنری از من در محلی نصب شود و تأکید دارم که باید تشریفات و تجملات را کم کنیم؛ گاهی دیگران باعث می شوند دچار تجملات شویم و باید از این موضوع دوری کرد.

کمبود خوابگاه برای متأهلین

لامعی رئیس دانشگاه بیرجند در جلسه دیدار رئیس قوه قضائیه با دانشجویان این دانشگاه به ارائه گزارشی از وضعیت آموزش عالی و دانشگاه‌های خراسان جنوبی پرداخت و گفت: استان بالغ بر ۴۲ هزار دانشجو دارد که در این میان سهم دانشگاه بیرجند ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر است.

او با اشاره به وجود ۲ هزار دانشجوی متأهل در دانشگاه بیرجند، از کمبود شدید فضای خوابگاهی برای این دانشجویان سخن گفت و نسبت به این موضوع گلایه‌ کرد.

لامعی با اشاره به ضرورت هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشگاه، از رئیس دستگاه قضا درخواست کرد که با اتخاذ تمهیدات لازم در زمینه رفع موانع موجود، دانشگاه بیرجند را در تجهیز و تکمیل شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای خراسان جنوبی کمک کند.

رئیس دانشگاه بیرجند ضمن اشاره به برخی طرح‌ها و طرح های عمرانی نیمه‌تمام در استان ، خواستار آن شد که حل مشکلات مربوط به شهرک فرهیختگان جزو برنامه‌های سفر رئیس دستگاه قضا به استان باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدرضا کیانفر
۱۴:۰۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
مذاکره با آمریکا فقط باعث رفع تهدیدات خارجی می‌شود برای حل مشکلات داخلی لازم است متحد شویم