سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سبط‌الشیخ:

نسل آینده تشنه محتوای مناسب است

یک کارشناس گفت: ناشران باید محتوا مناسب را فراهم کنند، چون نسل آینده تشنه است. تکلیف اساسی ما انتقال هدایت به نسل جدید با روشی جدید است.

آیین «رونمایی از مجموعه کتاب‌های آثار تربیتی آموزشی ویژه نوجوانان»، با حضور محمود امانی‌ طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، علیرضا مهدوی ‌شاهرودی؛ مدیرعامل مؤسسه‌ قرآن و عترت طاها، یدالله سعدی؛ مدیرعامل انتشارات «دلیل ما» و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن سبط‌الشیخ در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

ارائه یک مدل آموزشی و تربیتی برای عموم جامعه
در بخش ابتدایی این برنامه، مدیرعامل مؤسسه‌ قرآن و عترت طاها بیان کرد: این جلسه دو هدف عمده دارد؛ هدف اول، رونمایی از آثاری که توسط محققان، پژوهشگران و کارشناسان موسسه طاها تولید شده و هدف دوم، ارائه یک مدل آموزشی و تربیتی برای عموم جامعه است. این مجموعه دارای محتوایی نسبتا مفصلی است. برکات این محتوا را در بسیاری از مدارس و مراکز و پایگاه‌های آموزشی و تربیتی می‌بینیم.

علیرضا مهدوی ‌شاهرودی با اشاره به رویکردهای این مجموعه گفت: با صراحت و جدیت می‌گویم که مدلی که در این دو موسسه پیش گرفته شده، قابل تکثیر و توسعه است. با توجه به اوضاع کنونی جامعه، در تولید آثار سه رویکرد را درنظر گرفتیم: رویکرد اعتراضی، انفعالی و اصلی‌ترین و مهم‌ترین رویکرد که رویکرد مسئولانه است؛ چراکه همه ما نسبت به آن چیزی که در اطراف ما اتفاق می‌افتد و در اختیار داریم، مسئولیم.

در عرصه آموزش دینی همه به هدف می‌اندیشند
در ادامه محمود امانی ‌طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: سال‌ها در زمینه تولید محتوا و کتاب‌های آموزشی و درسی فعالیت داشتم، اما کار کردن در بعضی از زمینه‌ها آسان و در بعضی زمینه‌ها سخت است. کار آسان نه به این معنا که پیش‌پا افتاده باشد، ولی شدنی‌ است. اما در زمینه‌هایی که نیاز به کار نو‌آورانه، دقیق و موثر باشد، کار بسیار سخت است. این مجموعه کاری است که تاکنون در عرصه نظریه‌پردازی حوزه کودک و نوجوان انجام نشده است.

وی افزود: تمام این مفاهیم حاصل یک تجربه زیسته است؛ این مجموعه حاصل جمع‌آوری تجربه گروهی از افراد است که با موشکافی و دقت‌نظر این مسیر را پیمودند و در همین مسیر نکات قوت و ضعف آن را شناسایی و در انتها آن را تبدیل به یک محتوای آموزشی کردند. مجموعه کتاب‌های آثار تربیتی آموزشی ویژه نوجوانان، از این حیث مجموعه متفاوتی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، درباره طراوت و نشاط در عرصه دین گفت: عرصه آموزش دینی از عرصه‌هایی ا‌ست که در آن هیچ‌کس دلبسته قالب‌های کهنه و سنتی نمی‌شود و همه فقط به هدف می‌اندیشند؛ در این اندیشیدن به هدف، تلاش می‌کنند که از دانش روز در زمینه تعلیم و تربیت، استفاده کنند. این چنین است که این عرصه باطراوت و نشاط می‌ماند. همچنان به سوالات نسل جدید پاسخگوست و شبهات را با شجاعت جواب می‌دهد.

امانی ‌طهرانی ادامه داد: عرصه دین تلاش می‌کند به مخاطب پاسخ‌های آرام‌کننده و دلگرم‌کننده ارائه دهد. این عرصه، عرصه‌ای است که آزادی مخاطب، انتخاب و فهم او را به رسمیت می‌شناسد و تلاش می‌کند که محتوایی را در اختیار او قرار دهد که او با عقل و دریافت خود بر درستی و صحت او صحه بگذارد. عرصه ترویج دین، عرصه‌ای است که پیامبران دین آن را آغاز کردند. همه دوره‌ها به نحوی دشواری خود را داشته‌اند.

وی با اشاره به وظایف ناشران و مروجان دین اظهار کرد: ما امروز وظیفه داریم با علم روز و جدیدترین یافته‌های عرصه ترویج و تبلیغ دین به این دنیا پا بگذاریم. مجموعه حاضر یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام داده، مخاطب‌شناسی است. نقطه‌ای را پر کرده که به سختی پر می‌شد و آن نقطه مکمل کتاب‌های درسی بود. کتاب‌های درسی چون رسمی هستند و آموزش و امتحان دارند، ممکن است چندان در عرصه آموزش موثر واقع نشوند.   

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: چنین آموزش‌هایی، معلمان و مربیانی کاملا علمی و با تدابیر آموزش موثر را می‌طلبد. این نوع کتاب‌ها دست‌وبال آن‌ها را باز می‌کند. محور اصلی که در اینجا درنظر گرفته شده، عبودیت و اخلاق است که پایه‌های اصلی دینی ما هستند. به دنبال عبودیت، طبیعتا معارف احکام دینی هم تغذیه‌شونده و تغذیه‌کننده به وسیله این گوهر است. اخلاق هم سرمایه اصلی و فصل مشترک محل اتفاق‌نظر عمده انسان‌های روی زمین است.

امانی ‌طهرانی در پایان درباره برخی دیگر از فعالیت‌های این دو موسسه گفت: فعالیت‌های دیگری که این دو موسسه انجام شده، تربیت معلمان توانمند برای استفاده از این محتوا به بهترین وجه است. این نوع کارها در جهان امروز هم مشتری دارد. دایره عمل آن، مخاطب درونی ندارد. اگر این نوع تولید و تولیدهای مشابه، رنگ و بوی جدید بودن بدهند می‌توانند برای بسیاری از افرادی که در دنیا در جست‌وجو این نوع تولید هستند، مفید و موثر واقع شوند. 

در این کتاب‌ها رویکرد جدیدی اتخاذ شده است
یدالله سعدی؛ مدیرعامل انتشارات «دلیل ما» نیز در بخش دیگری از این آیین، درباره وظایف ناشران در عرصه ترویج کتاب‌های دینی، بیان کرد: بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های دینی کار کرده‌ام. کاری که اکنون صورت گرفته، برای من بسیار دلپذیر بود و خوشحالم کاری را انجام داده‌ام که می‌توانم برای مطالعه در اختیار خانواده خودم و فرزندانم قرار ‌دهم. در این کتاب‌ها رویکرد جدیدی اتخاذ شده است. مدت‌ها درگیر این موضوع بودم و به دنبال چنین مجموعه‌ای می‌گشتم که چاپ کنیم.

نسل آینده تشنه محتوای مناسب است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن سبطالشیخ نیز در سخنانی کوتاه گفت: در حدیث داریم که «کفاره گناهان یک فرد همین است که راه هدایت را به افراد دیگر برساند.» بنابراین رساندن این رسالت و محتوا خیلی مفید و مهم است. ناشران باید محتوا مناسب را فراهم کنند، چون نسل آینده تشنه است. تکلیف اساسی ما انتقال هدایت به نسل جدید با روشی جدید است. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.