سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دریاچه مرموزی که حیوانات را به سنگ تبدیل می‌کند! + تصاویر

سیاره ما، با این که زیباست، اما مکان‌های خطرناکی را در خود جای داده است که اجازه نمی‌دهد هیچ گونه موجود زنده‌ای در آن‌ها زندگی یا رشد کند.

این مکان‌های دورافتاده، به دلایل موجهی ناشناخته هستند و کسانی که بدون اطلاع به آن‌ها برخورد می‌کنند، ممکن است زنده نمانند تا داستان خود را تعریف کنند. یکی از این مکان‌های مرموز در شمال تانزانیا، نزدیک مرز کنیا در آریکا یافت می‌شود. بین کوه‌های کلیمانجارو، دریاچه‌ای وجود دارد که می‌تواند هر موجود زنده‌ای را به سنگ تبدیل کند. نام دریاچه ناترون است. آن طور که تابناک نوشته است، این اتفاق به این دلیل می‌افتد که دریاچه از نظر کربنات سدیم بسیار غنی است که از دمای گرم آب که حدود ۶۰ درجه سانتی گراد (۱۴۰ فارنهایت) است، به وجود می‌آید. کربنات سدیم زمانی تشکیل می‌شود که هیدرات‌ها در داخل آب گرم می‌شود. به همین دلیل، فرایندی به نام آب‌گیری حرارتی هیدرات‌های کربنات سدیم باعث می‌شود که بیشتر چیز‌ها به سنگ تبدیل شود.

دانشمندانی که دریاچه را تجزیه و تحلیل کردند، از دیدن چنین غلظت بالایی با آب با pH بالای ۱۰ شگفت زده شدند. این دریاچه در دهه ۱۹۹۰ توسط اولین گروه از دانشمندانی که آن را تجزیه و تحلیل کردند، نام گذاری شد. ناترون در واقع یک نام علمی برای مخلوط شیمیایی سدیم کربنات دیکاهیدرات Na۲CO، ۱۰H۲O است. آب بسیار غلیظ این دریاچه صد‌ها و شاید هزاران سال طول کشید تا شکل بگیرد. از آن جایی که آب این دریاچه به هیچ رودخانه یا اقیانوسی نمی‌ریزد، تمام اسید باران را جذب کرده است.

یکی دیگر از عوامل ایجاد این دریاچه یک آتشفشان فعال نزدیک به نام Ol Doinyo Lengai است که اجازه می‌دهد آب گرم شود تا واکنش شیمیایی ایجاد شود که موجودات زنده را سنگین می‌کند. همچنین، گدازه‌های ریخته شده توسط آتشفشان بسیار غنی از کربنات سدیم است، از این رو کربنات سدیم دهیدراته شده جذب می‌شود.

نکته جالب‌تر درباره دریاچه، علاوه بر رنگ قرمز آن که به دلیل غلظت زیاد شکل گرفته، رازی پنهان در آن است که دانشمندان هنوز نمی‌توانند آن را درک کنند. در تجزیه و تحلیل دقیق‌تر دریاچه، گونه خاصی از ماهی در حال شنا در آن یافت شد. Alcolapia alcalica ماهی مشخصی است که در دریاچه ناترون کشف شده است و به نوعی می‌تواند در چنین آب بسیار غلیظی زنده بماند.

منبع: خراسان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
زمین هم میتونست قابل زیست نباشه ولی چون‌ در جای درستی در منظومه خورشیدی قرار گرفت بعداز میلیارد ها سال قابل زیست شد . هستند سیاراتی که مانند زمین خودمون قابل زیست هستند و دانشمندان علوم فضایی دارند روشون کار میکنند. ولی زمین هنوز رازهای فضایی خودشو نگه داشته مثل این دریاچه جالب.
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
خدا بزرگتر از این حرفاست
حمید
۱۷:۱۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
تشکر خیلی هم جالبناک بود . اینها قدرت خداوند هستن
سعید
۱۰:۳۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
سلام بسیار جالب بود.
ابراهیم پهلو
۰۷:۲۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
مادرت طبیعت بسیار راز دارد برای دانشمندان نه متوهمان!
ناشناس
۰۴:۴۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
الله و اکبر
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
مجسمه ساز طبیعی!!!
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
الله اکبر من أن یوصف
خداوند بزرگتر از آن است که در وصف بگنجد
Diana
۲۱:۳۵ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
چه جالب
اینا بیشتر به علت رسوب بالا و نمک و شوری بسیار بالا اینطوری میشن
اگر یه سگ رو بندازی داخلش به شدت شوری و نمک بسیار زیاد در عرض ۲ دقیقه میمیره و بعد به شدت رسوب یه حالت مجسمه از خودش میگیره
سید
۲۱:۲۴ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
از کنار قدرت های خدا به همین راحتی رد میشویم شاید روزانه چند معجزه را ببینیم اما از کنار آن راحت رد میشویم یا کم فکر میکنیم . نفس کشیدن های ما خودش یک معجزه است.
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
جل الخالق
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
فتبارک الله احسن الخالقین
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
سبحان الله
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
خدایا شکرت ما عاجزیم از درک بزرگی و عظمت تو
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
قبلا دربارش خونده بودم، گاهی زمین خودمون میتونه از یه سیاره فضایی هم عجیب تر باشه
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
قدرت خدا
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
الان شمایی که منفی دادی!!! فکرت چیه؟
چرا با همه چیز این دنیا و اون دنیا مخالفی
اصلاً چرا فقط ساز مخالف میزنید؟