سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرعت گرفتن لایروبی آب‌بندان‌ها

لایروبی آب‌بندان‌های مازندران با اختصاص اعتبار سرعت گرفته است.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران گفت: با اختصاص اعتبار برای لایروبی آب‌بندان‌ها سرعت بهسازی این سازه‌های آبی در استان افزایش یافته که پیرو این اقدامات حجم و ظرفیت آبگیری آب‌بندان‌ها افزایش می‌یابد.

او افزود: برای استمرار و افزایش اثرگذاری آب‌بندان‌ها به عنوان یکی از منابع ارزشمند و مهم تأمین آب کشاورزی در مازندران به بهسازی این سازه‌های بومی آبی به ویژه لایروبی و تعمیق آن‌ها نیاز است.

یخکشی گفت:لایروبی و توسعه حجم و عمق آب‌بندان‌هاعلاوه بر این که حجم ذخیره آب را افزایش می‌دهد، دربهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از نفوذ آب شور نیز اثرگذار است.

او افزود: چندین سال است که بسیاری از آب‌بندان‌های استان لایروبی نشده و به دلیل برداشته نشدن گل و پیت و لای، کفِ این مخازن وضعیت سفت ساروجی پیدا کرده است. یعنی علاوه بر این‌که حجم ذخیره آب در آب‌بندان‌ها کم شده، میزان نفوذپذیری آب به سفره‌های آب زیرزمینی به شدت کاهش یافته و تقریبا متوقف شده است.

یخکشی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران برای شالیزار‌های استان توزیع شد که اهمیت آب‌بندان‌ها را نشان می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.